Reizigers die vergeten uit te checken met hun ov-chipkaart in het openbaar vervoer, leveren vervoerbedrijven miljoenen euro’s op. Ingewijden zeggen dat alle vervoerders samen hiermee meer dan 30 miljoen euro verdienen.
Het bedrag is veel hoger dan tot nu werd gedacht, bericht De Telegraaf maandag. Reizigersorganisaties vinden dat gebruikers van het openbaar vervoer hun geld eenvoudig terug moeten krijgen.
Uitchecken
Reizigers betalen bij het inchecken een instaptarief bij wijze van borg. Als zij bij het uitstappen uitchecken, wordt het bedrag dat niet is gebruikt, teruggestort. Soms vergeten reizigers uit te checken en houden vervoerbedrijven dus het hele bedrag.
Bij bus, tram en metro is het instaptarief 4 euro en bij de trein 10 tot 20 euro. Gemiddeld vergeet ongeveer 1 procent van de reizigers uit te checken, zeggen bedrijven als NS, Veolia en Connexxion.
Geld
Reizigers die zijn vergeten uit te checken, kunnen het verloren geld terugvragen maar uit onderzoek blijkt dat 10 procent van de reizigers dat doet. Consumenten- en reizigersorganisaties vinden dat het volledige bedrag eenvoudig aan de reizigers moet worden uitbetaald.
‘Het is toch te gek voor woorden dat als vervoerbedrijven een fout maken, reizigers in het geweer moeten komen om hun ten onrechte afgenomen geld terug te krijgen,’ zegt een woordvoerder van Voor een Beter OV.
Vervoerbedrijven willen de getallen niet bevestigen maar zeggen dat de ov-chipkaart hen ook veel kost. Veolia laat weten dat de beheerkosten van het papierenkaartje het bedrijf 500.000 kostte tegenover 5 miljoen euro voor de ov-chipkaart.