Het lukt de NS niet om op korte termijn een volwaardig alternatief te vinden voor de hogesnelheidstrein Fyra. Het vervoersbedrijf krijgt tot 2017 de tijd.
Bronnen melden aan RTL Nieuws dat de NS van staatssecretaris Wilma Mansveld (PvdA, Infrastructuur) het vervoer mag blijven verzorgen op de hogesnelheidslijn, maar de NS heeft tot 2017 nodig om voldoende vervangende treinen te laten rijden.
Het is de bedoeling dat er dit jaar al meer Thalys-treinen gaan rijden op de hogesnelheidslijn-zuid en volgend jaar nog meer. Op termijn zouden ook Eurostar-treinen gaan rijden op het traject. Pas in 2017 is er sprake van een volwaardig alternatief voor de Fyra.
Inkomsten
Woensdag werd bekend dat de NS het Italiaanse bedrijf Finmeccanica aansprakelijk stelt voor het debacle rond de Fyra. De NS wil honderden miljoenen euro’s van het bedrijf terug voor de aankoop van de geplaagde trein, misgelopen inkomsten en gemaakte kosten voor juridische procedures.
Hoewel de NS een samenwerking met Fyra-bouwer AnsaldoBreda al heeft opgegeven, denkt bestuursvoorzitter Maurizio Manfellotto daar heel anders over. In een open brief aan ‘alle treinreizigers’ riep hij de NS donderdag op weer samen te werken met AnsaldoBreda.