Wegverbredingsprojecten hebben er ook dit jaar voor gezorgd dat automobilisten minder lang in de file stonden. De filedruk (de lengte maal de duur van de files) is dit jaar afgenomen met 8,5 procent.
‘Je ziet dat wegverbredingsprojecten nog steeds effect hebben op de filecijfers, al zie je dat dat effect afneemt, van 24 procent twee jaar geleden tot 8 procent nu,’ zegt Patrick Potgraven van de Verkeers Informatiedienst tegen BNR.
Ruimte
Opvallend is dat de opening van de tweede Coentunnel de filedruk op de Amsterdamse binnenring fors verlaagde, maar door veel extra aanrijdingen bijdroeg aan een stijging van de filedruk op de A8 en de A10.
‘Al moet ik zeggen dat dat project halverwege is. Medio 2014 zal de oude Coentunnel gerenoveerd zijn en krijgt het verkeer ook daar meer ruimte. Dan zal het ongetwijfeld beter gaan met de files en nare dingen,’ zegt Potgraven.
Schadepost
Vorige week meldde De Telegraaf dat de filedruk de goederenstroom van ondernemers dit jaar het meest in de weg stond. De files zouden een schadepost hebben opgeleverd van 800 miljoen euro.
‘De opstoppingen zorgden er bijvoorbeeld voor dat vrachtauto’s kilometers moesten omrijden. Soms moesten bedrijven meer vrachtauto’s inzetten,’ zegt directeur Machiel van der Kuijl van verladersorganisatie EVO.
Van der Kuijl vindt het belangrijk dat het kabinet ‘bij de les blijft’ en ‘iedere beschikbare ruimte goed benut om knelpunten op te lossen en een hoogwaardige infrastructuur te behouden’.