De gemeente Amsterdam houdt er rekening mee dat 1,2 miljoen euro aan te veel uitgekeerde woonkostenbijdrage niet kan worden teruggevorderd. Samen met de 300.000 euro aan ‘herstelkosten’ komt het totale kostenplaatje van het fiasco bij de Amsterdamse Dienst Belastingen op 1,5 miljoen euro.
Zowel menselijke als technische fouten bij de Amsterdamse Dienst Belastingen hebben ervoor gezorgd dat negenduizend minima in de hoofdstad een veel te hoge woonkostenbijdrage kregen uitgekeerd in december. De gemeente heeft de dienst onder verzwaard toezicht geplaatst, zo liet de verantwoordelijke wethouder van Financiën Pieter Hilhorst (PvdA) maandag weten.
Fiasco
‘Dit had nooit mogen gebeuren. Ik grijp in om zulke fouten in de toekomst te voorkomen,’ zegt de voormalige publicist over het fiasco.
Onder toezicht van de PvdA’er maakte de gemeente in december 188 miljoen in plaats van 1,8 miljoen euro aan woonkostenbijdrage over. Van dat bedrag heeft de gemeente intussen 185,6 miljoen terug weten te vorderen.
Centen worden euro’s
Uit onderzoek van KPMG blijkt nu dat bij het aanpassen van het gemeentelijke betalingssysteem geen rekening is gehouden met het karakter van de woonkostenbijdrage. Daar rekent men namelijk in centen en niet in euro’s.
Zo kon het gebeuren dat niet 1,8 miljoen maar 188 miljoen euro is overgemaakt. Dit verschil is bij een interne controle niet door ambtenaren opgemerkt.
Waarschuwingen
Volgens experts lukt het de gemeente waarschijnlijk niet om 1,2 miljoen van de uitstaande vorderingen terug te krijgen. Omdat het herstellen van de fout 300.000 euro heeft gekost, bedraagt de totale schadepost 1,5 miljoen euro.
Al in 2010 werd de gemeente gewaarschuwd voor de risico’s van het geautomatiseerde betaalsysteem. Het is al langer duidelijk dat de gemeente de ICT niet op orde heeft. Toch krijgt wethouder Hilhorst voorlopig het voordeel van de twijfel en denkt hij niet aan opstappen.