Een medewerker op het hoofdkantoor van energiebedrijf Essent in Den Bosch heeft, in samenwerking met klanten, gesjoemeld. De medewerker is intussen ontslagen.
Essent heeft aangifte gedaan van de frauduleuze praktijken, zegt een woordvoerder.
Schade
Het energiebedrijf wil niet zeggen hoe groot de schade is en hoe de fraude precies is gepleegd. Omroep Brabant meldt op basis van een bron dat er ten minste tientallen gevallen zijn. Gemiddeld zou het gaan om zo’n 2.000 euro per geval, maar er zouden ook fraudegevallen van zo’n 10.000 euro bij zijn.
De medewerker zou toegang hebben gehad tot de financiële administratie. Hij zou ‘te veel betaald geld’ hebben teruggestort op de rekening van klanten, terwijl die klanten niet te veel hadden betaald.
Contant
Een deel van het geld stak de medewerker in eigen zak, meldt de Brabantse zender. Voor zijn diensten zou hij contant worden betaald. De personen die het geld kregen, wisten dus dat ze fraudeerden.
Essent bevestigt dat dat de medewerker ‘waarschijnlijk heeft samengewerkt met enkele klanten’.