Een onafhankelijke topadviseur, die door NS en ProRail was ingehuurd, vindt dat beide bedrijven weer moeten worden samengevoegd. Hij mocht deze conclusie niet opnemen in een officieel onderzoeksverslag en schreef ze daarom op in een aparte notitie.
Die notitie is gepubliceerd door de Volkskrant en op het ministerie van Infrastructuur en Milieu is hij maandag besproken.
Meer afstemming
De NS en ProRail benadrukken dat het om ‘persoonlijke gedachten’ van topadviseur Jaap Bierman gaan. Volgens de Volkskrant bevestigen bronnen dat het Bierman is verboden deze conclusie in het officiële rapport op te nemen.
Volgens Bierman gaan NS en ProRail nu te veel voor hun eigen belang. ‘In plaats van de systeemdelen verder uit elkaar te trekken en spanningen te verhogen, ligt juist een beweging met meer toenadering, meer afstemming en integrale coördinatie voor de hand – zodat de Reiziger een snelle en probleemloze reis door de keten kan worden geboden,’ schrijft de voormalig McKinsey-consultant.
Niet de eerste
De splitsing van NS en ProRail heeft al vaker tot kritiek geleid. Econoom Herman Wijffels, die in 1992 voorzitter was van de adviescommissie Verzelfstandiging Spoorwegen, stuurde vorig jaar een open brief waarin hij de huidige staat van het spoorsysteem ‘het halfslachtig resultaat van onafgemaakte visies’ noemde en pleitte voor het ongedaan maken van de splitsing.
Ook toenmalig NS-topman Bert Meerstadt vond dat het bedrijf weer samen moest gaan met ProRail.