Treinkaartjes moeten 10 procent duurder worden in de spits. Op die manier probeert de NS reizigers over te halen om in de daluren te gaan reizen.
Dat blijkt uit vervoersafspraken tussen de NS en staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA), schrijft het AD.
10 procent
Voor een enkeltje kan de verkoopprijs van een kaartje in de spits stijgen met maximaal 10 procent. In de daluren zouden de prijzen juist omlaag moeten. Jaartrajectkaarten, die niet aan tijd gebonden zijn, worden 6 procent duurder.
‘We willen bereiken dat mensen in de daluren gaan reizen als ze niet in de spits hoeven te reizen,’ zegt Mansveld. ‘Dat kan ook vaker, door flexwerken,’ zegt de staatssecretaris.
Boetes
Mansveld heeft voor de komende tien jaar een serie afspraken gemaakt met de NS en spoorbeheerder ProRail over de kwaliteit van het vervoer.
Als de vervoersbedrijven zich niet aan de afspraken houden, kunnen ze een nieuwe boete van 6,5 miljoen euro per jaar krijgen.
Lastenverzwaring
En boetes kan de NS nu juist niet gebruiken. Door het Fyra-debacle heeft het semi-overheidsbedrijf 88 miljoen euro moeten afschrijven.
De prijsverhoging van de spitskaartjes lijkt dan ook vooral bedoeld om die klappen enigszins op te vangen. Het grootste deel van de spitsreizigers is immers niet in staat om te ‘flexwerken’ en zal gewoon meer voor het reizen met de trein moeten gaan betalen. De maatregel is in plaats van een ‘ontlasting van de spits’ vooral een extra belasting voor werkend Nederland.