De gemeente Enschede en de provincie Overijssel hebben woensdag definitief de stekker getrokken uit de plannen om de Luchthaven Twente om te bouwen tot een commerciële luchthaven voor burgervluchten.
De plannen om de luchthaven om te bouwen tot een vliegveld voor commerciële burgervluchten, met ruimte voor bedrijven, woningen en natuurontwikkelingen zouden zestig miljoen euro kosten en hadden 1000 tot 1500 banen moeten opleveren.
In 2010 werd het terrein gekocht door de Provincie Overijssel en de gemeente Enschede voor 29,8 miljoen euro, waarvan 16,2 miljoen euro staatssteun.
Bezwaren
De Europese Commissie (EC) zette vraagtekens bij de legitimiteit van deze staatssteun. De gemeente Enschede wilde dat de Commissie nog voor 1 september zou aangeven of de staatssteun al dan niet geoorloofd was, maar daar kon de EC geen gehoor aan geven. Hierdoor zouden er geen vluchten mogelijk zijn voor het einde van het jaar.
Er waren ook problemen rondom de massale bomenkap die nodig bleek voor het realiseren van de burgerluchthaven.
Vliegen
Actiegroep VOLT Twente die jarenlang heeft gestreden tegen de doorstart van het vliegveld, is nog niet helemaal tevreden met het besluit.
De groep wil dat ook twee laatste bestemmingsplannen voor het vliegveld, waarbij er nog beperkt gevlogen wordt, van tafel gaan.