We kennen de Malaysia Airlines Boeing 777-200 die boven Oekraïne vermoedelijk uit de lucht werd geschoten onder vluchtnummer MH17. Maar het overgrote deel van de passagiers had niet MH17, maar KL4103 op de ticket staan. KLM is daarmee mede-aansprakelijk.
De meeste passagiers die donderdagochtend op Schiphol aan boord stapten van de Malaysia Airlines Boeing 777-200 met bestemming Kuala Lumpur, hadden de vliegreis via KLM geboekt. Zij hadden vluchtnummer KL4103 op hun boarding pass staan.
KLM besloot, zoals niet ongebruikelijk is, de vlucht naar Maleisië uit te besteden aan ‘skypartner’ Malaysia Airlines. Maar daarmee schoof KLM niet de verantwoordelijkheid voor de vlucht van zich af.
Contractuele vervoerder
‘Er zijn mensen die er pas op Schiphol achterkomen dat ze niet met KLM vliegen,’ zegt letselschadeadvocaat Sander de Lang in dagblad Trouw.
KLM is niet de feitelijke, maar wel de contractuele vervoerder. En voor de aansprakelijkheidsvraag komt dat op hetzelfde neer. Volgens De Lang moet KLM slachtoffers die bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappij boekten een schadevergoeding tot ongeveer 130.000 euro betalen. Dit is een onder internationale verdragen afgesproken standaardvergoeding voor slachtoffers van vliegrampen. Het wordt ook uitgekeerd wanneer de maatschappij geen schuld aan de crash draagt.
Schuldvraag
Wat betreft de schuldvraag zal naar de vervoerder zelf, Malaysia Airlines, en de luchtvaartautoriteiten moeten worden gekeken. ‘Is het Malaysia aan te rekenen dat het boven een oorlogsgebied vloog dat anderen meden?’ vraagt De Lang zich af. Of hadden de Oekraïense autoriteiten het luchtruim zelf al moeten sluiten?
‘Als er voldoende aanwijzingen zijn dat je kon weten dat je daar niet kon vliegen, is het geen overmacht meer en ben je aansprakelijk.’
Geen haast
Overigens zal de schadevergoeding veel nabestaanden in eerste instantie een zorg zijn. De Vereniging van Letselschadeadvocaten (LSA) adviseert nabestaanden en andere betrokkenen om zich te allen tijde eerst goed te laten informeren en daarvoor geen enkele toezegging te doen en geen enkel document te ondertekenen.
Juridische vraagstukken hoeven nu nog niet aan de orde te komen. Het verhalen van schade of het verkrijgen van schadevergoeding kan op een later moment in gang worden gezet.