Stikstof maakt futuristisch snelwegplan ineens populair bij rechts

Minister Van Nieuwenhuizen. Foto: ANP

VVD-verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen heeft het lastig, maar laat ze haar liberale hart spreken, dan zijn er lichtpuntjes, schrijft Eric Vrijsen.

Blokkeerboeren veroorzaken een verkeersinfarct. De Onderzoeksraad voor Veiligheid zegt dat het ministerie onvoldoende lette op de veiligheid van de elektrische bolderkar Stint. Er is zoveel geld nodig voor onderhoud aan bruggen en sluizen, dat aanleg van nieuwe wegen niet aan de orde is. Coalitiepartijen D66 en ChristenUnie weigeren Schiphol te ontlasten door het splinternieuwe vliegveld bij Lelystad te openen voor vakantievluchten. Het is voor VVD-minister Cora van Nieuwenhuijzen (Infrastructuur en Milieu) geen ideale dag om in de Tweede Kamer te verschijnen en haar begroting te verdedigen. Toch een paar lichtpuntjes.

Al rijdend de elektrische auto opladen

Lees meer over de plannen van Next Level Infra Systems: Tegen de file: tolweg op palen

Zo ligt er een plan voor autosnelwegen nieuwe stijl: Next Level Infra Systems. Boven de bestaande snelwegen wil het bedrijfsleven voor eigen rekening een rijstrook op palen aanleggen. Daar kun je al rijdend je batterij van je elektrische auto opladen. Dat is zo lekker dat de zakelijke rijder er graag een toltarief voor wil betalen. Het particuliere snelwegproject drukt dus niet op de financiën van de staat.

Het plan komt uit de koker van bouwconcern VolkerWessels. Van Nieuwenhuizen toonde zich eerder enthousiast. Ook VVD en CDA zagen voordelen. Linkse partijen en de ambtenaren van Rijkswaterstaat aarzelen, want zij houden vast aan rekeningrijden om de files te bestrijden. Vandaag komt het plan opnieuw aan de orde in de Tweede Kamer, ook omdat het voorziet in de afvang van stikstofverbindingen.

In de bouwplannen is een speciale coating met titaniumdioxide opgenomen. Die moet worden aangebracht op de onderzijde van het bovendek van de snelweg, het plafond van de rijbaan op de begane grond. Titaniumdioxide is een katalysator die stikstofverbindingen omzet in zouten, die voor de gezondheid en het milieu ongevaarlijk zijn. De stikstofoverlast door benzine-, diesel- en lpg-auto’s benedendeks kan daarmee worden verminderd.

De coating kan helpen in de ‘stikstofcrisis’

Klinkt ideaal, maar niet te vroeg juichen. Zo’n coating kan helpen, maar biedt geen totale oplossing voor de ‘stikstofcrisis’. Voor VVD-minister Van Nieuwenhuizen is het op zijn minst een manier om te laten zien dat er ook technische mogelijkheden zijn. Terwijl linkse partijen aansturen op belastingen en verbodsbepalingen (autoloze zondagen en snelheidslimieten van 100 kilometer per uur), kan de VVD-Verkeersminister de markt zijn werk laten doen: technische verbeteringen aanbrengen zonder gedram en zonder de verkeersinfrastructuur om te toveren in een Sovjet-zone. Vroeger heette dat: ‘Blij dat ik rij.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Dan is er nog Schiphol. Minister Van Nieuwenhuizen wil meer ruimte geven aan het zakelijke vliegverkeer en daarvoor moeten vakantievluchten naar Lelystad en Eindhoven worden overgeheveld. D66 en ChristenUnie hebben zich hiervoor in het Regeerakkoord uitgesproken. Ze verzetten zich nu, maar VVD en CDA kunnen niet blijven slikken.

Lees het interview met minister Van Nieuwenhuizen nog eens terug: Minister van Rijdende Meerderheid

Van Nieuwenhuizen zei in juli in Elsevier Weekblad dat er géén vliegschaamte heerst: ‘Mensen werken het hele jaar hard. Mogen ze dan alsjeblieft een keer naar Antalya. Ik heb het gevoel dat ik het opneem voor de zwijgende meerderheid, ja.’

Transavia naar Lelystad, meer KLM op Schiphol

De Volkskrant citeerde woensdagmorgen een concept van de over enkele maanden te verschijnen Luchtvaartnota. Van Nieuwenhuizen zou luchtvaartmaatschappijen willen dwingen om vakantievluchten niet meer vanuit Schiphol uit te voeren, maar vanuit de regionale luchthavens. Dit lijkt strijdig met de concurrentiebepalingen van Brussel, maar vorige maand bleek al dat die bepalingen niet in steen zijn gebeiteld.

Ook in andere Europese landen stuiten de nationale luchthavens op hun grenzen en wordt eraan gedacht vakantievluchten naar de kleinere vliegvelden te verplaatsen. Dikke kans dat Van Nieuwenhuizen in de Europese Verkeersraad de handen hiervoor op elkaar krijgt. In feite betekent dit voor Nederland: Transavia naar Lelystad en meer vluchten van KLM, Lufthansa, British Airways en Emirates op Schiphol.

Ook hier zal de markt zijn werk moeten doen. Op Eindhoven Airport valt al op hoeveel Randstedelingen daar een vliegtuig naar de zon nemen. Simpelweg omdat ze in Eindhoven goedkoper en makkelijker kunnen parkeren dan bij Schiphol. De rijen bij de security zijn ook nog eens korter dan op ’s lands grootste luchthaven.