In weerwil van wat incompetente bestuurders willen doen geloven is de nieuwe ‘crisis’ op de arbeidsmarkt geen natuurramp. De personeelstekorten zijn simpelweg het gevolg van verkeerde keuzes en prioriteiten in de politiek en de samenleving, schrijft Geerten Waling.
Door personeelstekort rijden er minder treinen. De Rotterdamse havenbedrijven lijden miljoenenverliezen door het grootste tekort ooit. Schiphol lijkt eerder op een verstopte kransslagader dan op een luchthaven. Rijkswaterstaat houdt tunnels noodgedwongen dicht door gebrek aan toezicht. Kinderdagverblijven ontbinden contracten, ouders zoeken het maar uit met hun kroost.
Lees ook dit omslagverhaal: Wat te doen bij gebrek aan personeel
Zomaar een greep uit de nieuwstijdingen. Bij rechtbanken, in het onderwijs, in de zorg en bij de krijgsmacht is het ontbreken van personeel, in het bijzonder met de juiste opleiding, al jaren een constante. Om nog maar niet te spreken over de enorme tekorten aan praktisch geschoolde arbeid in de bouwwereld, installatiebranche en horeca – en ook aan ongeschoold handwerk in onder meer de tuinbouw, maakindustrie en schoonmaakbranche.
De krapte op de arbeidsmarkt is geen virus of een natuurramp
Een nieuwe ‘crisis’, waar de talkshows maar niet over raken uitgepraat. Trap er niet in. De krapte op de arbeidsmarkt is geen virus of een natuurramp. Het is een heel concreet probleem waarbij internationale ontwikkelingen – veel westerse landen kampen met krapte – samenvallen met een opeenstapeling van foute politiek-bestuurlijke en maatschappelijke keuzes en prioriteiten.
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen