Premium Lock Albert Heijn: een monument van beschaving

Jongeren aan het werk bij een Albert Heijn-filiaal in Delft. Foto: Marco de Swart/ANP

Je leest nu vaak klachten over doorgeschoten marktdenken.  Maar er valt veel te leren van de dienstverlening van bedrijven. Zo is de neoliberale kruideniersmentaliteit van Albert Heijn een zegen voor het land, schrijft Gerry van der List.

Abonnee worden?Dagelijks op de hoogte blijven van de laatste actualiteiten, achtergronden en commentaren van onze redactie? Bekijk ons aanbod en krijg onbeperkt toegang tot alle digitale artikelen en edities van EW.

Bekijk de mogelijkheden voor een (digitaal) abonnement hier

Niet alleen bestaat er geen God, maar probeer maar eens in het weekeinde een loodgieter te krijgen.’ Met dit grapje bracht Woody Allen decennia geleden niet alleen zijn breuk met het joodse geloof tot uitdrukking, maar ook zijn ongenoegen over de vrije dagen die de traditionele monotheïstische godsdiensten verplichten. De voorgeschreven zondagsrust in eigen land zag de Amerikaanse filmmaker als een door een religie gecreëerd ongemak.

Inmiddels heeft het christendom flink terrein verloren aan de commercie. Dit betekent in menig opzicht een aanzienlijke vooruitgang. Godsdiensten gaan vaak gepaard met dwang en bemoeizucht omdat ze gebaseerd zijn op een onwankelbaar geloof in het eigen gelijk.

Verruiming van openingstijden was een grote vooruitgang

Premium Lock

Laden…

Premium Lock Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog geen account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock Er ging iets fout
Premium Lock Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw