Vijf euro per uur om Schiphol te laten functioneren

Wachtende reizigers bij een vertrekhal op luchthaven Schiphol. Foto: Jeffrey Groeneweg/ANP

Een toeslag voor beveiligers is niet zo duur als een haperend vliegveld. Eric Vrijsen over een uitweg in de Schipholchaos.

De lange wachtrijen veranderden Schiphol de afgelopen zomer van een nationale luchthaven in een nationale schande. Topman Dick Benschop stapt op, maar daarmee zijn de sores nog niet voorbij. Was het maar zo simpel.

Lees ook deze bijdrage van luchtvaartdeskundige Stijn de Vreede op EW Podium: Mayday voor Schiphol: staat moet ingrijpen bij falende luchthaven

Eerst even de nuchtere feiten achter de Schipholsores.

De wachtrijen zijn lang, omdat er al ruim 20 jaar terrorismedreiging is en iedere passagier moet worden gecontroleerd. Toen in 2020 corona uitbrak, kwamen de passagiersstromen tot stilstand en stonden beveiligers duimen te draaien. Ze werden elders ingezet.

Popelen om te vliegen

Toen dit jaar het oude normaal terugkeerde en velen popelden om te vliegen, was er een nijpend tekort aan bewakers. Met lange wachtrijen en vertraagde vluchten als gevolg.

Het probleem werd verholpen door bewakers 5 euro extra per uur te betalen. Toen die toeslag weer verviel, dompelde een tekort aan personeel Schiphol opnieuw in chaos. Dit is dan weer wel simpel: betaal de beveiligers een marktconform uurloon, want Schiphol is essentieel voor de economie en voor het nationale welbevinden.

Duur? Nee, een niet functionerend Schiphol, dat is pas duur.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."