Hoera! Minister Dijkgraaf schopt mobieltjes de klas uit

OP VEEL SCHOLEN MOETEN LEERLINGEN HUN MOBIELTJE VÓÓR DE LES IN DE TELEFOONTAS STOPPEN. FOTO: ANP

Mobieltjes zijn vanaf 1 januari niet meer toegestaan in de klas, zo kwamen minister Robbert Dijkgraaf en de onderwijsbonden overeen. Hopelijk zullen alle scholen die regel handhaven en die dingen uit het onderwijs verbannen, schrijft Bram Hahn.

Thierry Baudet heeft zo nu en dan best een goed idee. Op de Renaissanceschool, die naar de inzichten van de Forum-leider is begonnen, zijn computers, tablets en mobieltjes uit den boze. Leerlingen kunnen zich beter concentreren en leren beter Nederlands lezen, schrijven en begrijpen als ze werken met pen en papier in plaats van met een scherm, zo is de gedachte.

Elk digitaal hulpmiddel uit het onderwijs weren, is wel erg fundamentalistisch. Maar dat het gebruik van mobiele telefoons door kinderen op school veel nadelen kent, zal iedere docent en ouder beamen.

Wie tegenwoordig de kantine van een middelbare school binnenloopt, ziet doorgaans een massa tieners voorovergebogen op het scherm van hun mobieltje turen. Zo brengen ze de pauzes door, nadat ze in de lessen vaak ook al naar het scherm van een laptop hebben zitten turen.

Tieners zijn nauwelijks bestand tegen digitale drugs

Met het mobieltje op zich is niet zoveel mis. Het is heel handig wat kinderen er allemaal mee kunnen: hun rooster opzoeken, cijfers checken, snel communiceren met docenten en medeleerlingen, huiswerk doorsturen en foto’s maken, om maar wat toepassingen te noemen. Het is dan ook niet zo vreemd dat middelbare scholen daarop hebben ingespeeld en de mobiele telefoon als vanzelfsprekend instrument hebben omarmd.

Maar op die smartphones staan ook veel apps die de aandacht en tijd opslurpen van tieners, die daartegen niet bestand zijn. Ook veel volwassenen kunnen die verleiding niet weerstaan, en het puberbrein kan al helemaal moeilijk weerstand bieden aan de verlokkingen van de telefoon. Je kunt filmpjes kijken en plaatsen op YouTube en TikTok, foto’s en berichtjes uitwisselen via Snapchat en foto’s en video’s van je idolen en vrienden bekijken op Instagram. En al die sociale media lokken de jonge gebruikers met subtiele meldinkjes (een geluidje, of een strookje of gekleurd bolletje op het scherm) als er weer iets nieuws valt te bekijken.

Het biedt veel plezier, maar werkt ook uiterst verslavend, als digitale drugs. Een deel van de tieners zit dagelijks uren op sociale media. Het vreet tijd die ze aan huiswerk, beweging of livecontact met leeftijdsgenoten zouden kunnen besteden. En het leidt tot een steeds beperkter concentratievermogen. Sociale media draaien om ultrakorte boodschappen, vooral in (bewegend) beeld, waardoor het vermogen om een paar pagina’s tekst te lezen en begrijpen afneemt.

Op de hoogte blijven van de laatste verhalen, achtergronden en opinies van de redactie van EW? 

Meld u dan nu aan voor onze nieuwsbrieven.

Scholen zigzaggen tussen handhaven en gedogen

Veel scholen onderkennen het probleem, en hebben al de regel dat leerlingen hun telefoons bij binnenkomst in de klas in een vakje van de ‘telefoontas’ moeten stoppen. Maar op heel veel scholen blijkt het moeilijk hen daaraan te houden, en is de praktijk een kwestie van zigzaggen tussen handhaven en gedogen. Bovendien omzeilen veel leerlingen de regels en bekijken ze YouTube en TikTok op hun laptop.

Hoewel het hier en daar als betutteling zal worden uitgelegd, is het goed dat minister Robbert Dijkgraaf (D66) nu duidelijk voorschrijft dat de mobieltjes de klas uit moeten. Dat jongeren geen alcohol mogen drinken, vinden we ook een logische en terechte regel. Hopelijk biedt dit besluit scholen duidelijkheid, en geeft het ze de ruggensteun om een waarschijnlijk niet zo populaire regel nu wél te handhaven.