Een partij in vrije val, want zo mag het CDA wel worden genoemd de laatste tijd, lanceert een totaal onbekend Tweede Kamerlid als lijsttrekker… En domineert dagenlang alle nieuwsmedia. Dat is wel een complimentje waard, schrijft Geerten Waling.
Opening van het Achtuurjournaal, een opgenomen interview in EenVandaag, live in de uitzending bij Nieuwsuur, een reportage in Hart van Nederland en maar liefst drie keer op dezelfde avond op NPO Radio 1 (Dit is de Dag (DIDD) van de EO, WNL Haagse Lobby en NOS’ Met het Oog op Morgen). En dat op een zender die er gewoonlijk streng voor waakt dat dezelfde gast binnen 24 uur in een ander programma aanschuift. Tijs van den Brink gooide zelfs het hele format van DIDD om. Van een debatprogramma werd het een lang interview met de jonge lijsttrekker.
Een warm welkom met een big smile
Althans, beoogde lijsttrekker. Al sinds op vrijdag uitlekte dat Bontenbal door het partijbestuur naar voren geschoven zou worden, een kandidatuur die door de verenigingsraad van het CDA unaniem wordt gesteund, domineerde de relatief onbekende Rotterdammer (40) het nieuws. De kranten schreven in het weekend al uitgebreide profielen. Op de dag zelf, maandag 14 augustus dus, volgden radio en televisie. Daar ging hij prat op zijn eenvoudige komaf − een groot gereformeerd gezin in een huisje in Lombardijen, in het arme Rotterdam-Zuid.
Het CDA had – hooguit met uitzondering van Bontenbals iets te ambitieuze tegenstrever Derk Boswijk – een goede dag gisteren. Op de bijeenkomst waren oud-leiders Wopke Hoekstra, Hugo de Jonge en zelfs Sybrand Buma opgetrommeld om de nieuwkomer een warm welkom te bieden, met een big smile en de meest lovende woorden.
Voor even brak de zon door bij het CDA
Voor even brak de zon door de wolken voor de partij die de afgelopen tijd op sterven na dood leek. Op de website verscheen een gelikt filmpje met de nieuwe lijsttrekker in de haven van zijn Rotterdam. Er kon zelfs een guitig grapje vanaf met een gezonde dosis zelfspot: ‘Hen.. wie? Henri!’ De partij mag bijna dood zijn, de pr-machine is in elk geval nog springlevend. Voor de eerste succesvolle mediacampagne in lange tijd heeft het CDA best een complimentje verdiend.