Premium Lock VanMoof-rijder is de nieuwe ‘Bucklerlul’

E-bikebedrijf VanMoof is failliet verklaard. Foto: Dingena Mol/ANP

Door het faillissement van fietsfabrikant VanMoof is het peperdure statussymbool van de rijke Amsterdamse elite een lachertje geworden. Maar de geschiedenis van het bespotte biermerk Buckler – alcoholvrij bier is inmiddels ongekend populair – toont volgens Geerten Waling dat er voor de VanMoof-rijder nog hoop is.

Amsterdam is een stad waarvan sommige inwoners vinden dat ze altijd wat sneller, slimmer en eerder zijn dan de rest van de stad – en zeker dan de rest van het land. Dan heb ik het over de, meestal niet eens in Amsterdam opgegroeide, young urban professionals. U herkent ze aan hun havermelkcappuccino’s, vegan sushi pokébowls en zelfgebrouwen ai-pie-ees (dat zijn biertjes).

De segregatie in de hoofdstad is altijd eerst te zien op het fietspad. Aanvankelijk streden bakfietsmoeders en scootermarokkanen met elkaar om de prijs voor meest irritante weggebruiker. De laatste jaren zijn daar de ­‘fatbikes’ bijgekomen: lompe elektrische fietsen op moddervette banden en met veelal moddervette berijders, die alleen voor de vorm hun voeten op de trappers houden. De fatbikes zijn het signatuur van de rijke onderklasse, zowel blank als gekleurd.

Maar ook bij de moreel verheven lifestyle van de vermogende yup hoort een eigen fiets. Dus reed het meest zelfingenomen deel van de stad de laatste jaren rond op een zoevende buis, met aan de uiteinden een koplamp en een achterlicht. Dat zijn de VanMoof-fietsen – in mechanische en elektrische uitvoering – waarvan er sinds 2009 een kleine 200.000 zijn verkocht.

Vooral in yuppenkolonies als Oud-Zuid en De Pijp wemelt het ervan. Het nieuws deze zomer dat het Amsterdamse fietsbedrijf failliet is, sloeg daar in als een bom. Bestelde fietsen – minimaal 2.000 euro per stuk – werden niet meer geleverd. De Amsterdamse politie werd overstelpt met paniekerige telefoontjes en zag zich genoodzaakt op Twitter een oproep te plaatsen om toch vooral niet meer te bellen: het faillissement van een leverancier betreft een civielrechtelijke en geen strafrechtelijke kwestie.

Premium Lock

Laden…

Premium Lock Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog geen account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock Er ging iets fout
Premium Lock Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw