Tussen de maatregelen die elk jaar op Prinsjesdag worden aangekondigd, zit altijd wel een bizarre regeling. Zo eentje waarvan je denkt: dat ze dáár nou mee moeten komen! Hoe krijgen ze het bedacht? Politiek redacteur Eric Vrijsen staat stil bij de Trailertaks.
Niet heel veel mensen worden getroffen door de Regeling Paardenvervoer van de fiscus en de invoering van het volle tarief wegenbelasting voor paardentrailers. Maar dit onderdeel van het belastingplan geeft een manier van denken weer die iedere burger de stuipen op het lijf jaagt.
Wat is er aan de hand?
Als je vroeger een aanhanger had, schroefde je op de achterkant gewoon een extra kentekenplaat met dezelfde cijfers en letters als van je auto. Op een zeker moment mocht dat niet meer. Het ministerie van Verkeer – toen onder CDA-minister Camiel Eurlings – had bedacht dat er zoveel aanhangers en caravans werden gestolen, dat er moest worden ingegrepen. Iedereen met een aanhanger (van een zeker gewicht) of een caravan moest voortaan een extra kentekenbewijs aanvragen. Ook paardentrailers vielen onder de zorg van de staat en moesten een eigen kenteken.
Het is een raadsel waarom dieven een aanhanger of caravan met een eigen kenteken ineens niet meer zouden meenemen. Integendeel, zou je zeggen. Maar dit terzijde. Het extra kentekenbewijs kostte een tientje of vijf, maar als de overheid denkt het kwaad hiermee te kunnen bestrijden, gaan brave burgers daarin mee.
Laden…
Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.
Bent u al abonnee en hebt u al een account? log dan hier in
U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.
Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?
Wilt u opnieuw inloggen