Jelte Wiersma Help de reizigers: geef commerciële spoorbedrijven een kans Staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA) van Infrastructuur wil de Nederlandse Spoorwegen onderhands de concessie geven om van 2025 tot en met 2035 het hoofdspoorwegennet te berijden. Dit is mogelijk niet alleen illegaal als ook onverstandig. Een openbare aanbesteding dient het belang van reizigers en de overheid het beste, schrijft Jelte Wiersma.
Londen Harry Potter-lijn na financiële tegenvallers in staatshanden Bij treinreizigers doet een geestige grap de ronde over de hernationalisering van het spoor. ‘Dat hoeft helemaal niet; het is al in handen van de staat, alleen niet de Britse.’ Immers, via samenwerkingsverbanden of dochterondernemingen laten de overheden van Nederland, Duitsland, Frankrijk, Italië en China de treinen op het Britse spoor rijden. En puur Britse spoorbedrijven worden zo zwaar gesubsidieerd dat ze in wezen in handen van de staat zijn.