Premium Lock Tweede Kamer wil tickettaks: doe het niet

Een illustratieve weergave van de vliegbelasting, ook bekend als zogenaamde vliegtaks. Foto: ANP

De Tweede Kamer debatteert woensdagavond 11 maart over het invoeren van vliegbelasting. Slecht idee, vindt Eric Vrijsen. De vorige tickettaks, ingevoerd door het kabinet-Balkenende IV, sneuvelde niet voor niets razendsnel toen de economische crisis zich aandiende.

Zeven landen in Europa hebben een vliegbelasting. Twee landen hadden een tickettaks, maar schrapten hem al snel weer. Nederland kreeg in 2008 ook een tickettaks, gooide hem na een jaar schielijk overboord en staat nu op het punt hem opnieuw in te voeren. Ook dit keer is de timing beroerd.

Door coronacrisis hapt luchtvaart naar adem

De Tweede Kamer vergadert er woensdag over. Een robuuste meerderheid is voorstander van de vliegbelasting (ruim 7 euro per vertrekkende passagier en 2.000 tot 4.000 euro voor elke keer dat een vrachtvliegtuig opstijgt). Maar de timing is hoogst ongelukkig. Door de coronacrisis en een dreigende economische recessie hapt de luchtvaart naar adem. Voordat ze instemmen met de nieuwe belasting, doen de Kamerleden er goed aan nog even terug te denken aan de tickettaks van twaalf jaar geleden en waarom die vrijwel meteen weer werd ingetrokken.

Lees ook dit coververhaal terug over Schiphol-op-Zee: meer dan een droom?Cover Elsevier Weekblad editie 45 2019 "Schiphol op zee"

Ook destijds werd vliegen gezien als de grote milieuboosdoener. De vervuiler moest betalen. De tickettaks zou de groei van de luchtvaart indammen.

Tickettaks leidde tot een krimp van de luchtvaart in Nederland

Maar net op het moment van invoering sloeg de economische crisis toe. De belasting leidde tot een krimp van de luchtvaart in Nederland. Toeristen gingen rekenen. Luchtvaartmaatschappijen speelden daarop in met extra vluchten vanaf Charleroi en vanaf vliegvelden net over de grens.

Eén miljoen Nederlandse vakantiegangers besloten niet vanaf de eigen luchthavens te vertrekken, maar vanuit België of Duitsland. Weeze (net over de grens bij Nijmegen) verdrievoudigde zijn passagiersaantallen in twee jaar tijd. In één jaar tijd steeg het aantal Nederlandse passagiers daar met de helft.

Eindhoven Airport en Maastricht/Aachen Airport zagen hun inkomsten terugvallen. Zo pakte de vliegbelasting slecht uit voor de nationale economie en de belastinginkomsten. Vakantiegangers werden geprikkeld om zich eerst met de auto naar Charleroi of Düsseldorf te laten brengen om daar het vliegtuig te pakken. Qua milieu was de vliegbelasting daardoor zwaar contraproductief.

Premium Lock

Laden…

Premium Lock Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog geen account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock Er ging iets fout
Premium Lock Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw