Premium Lock Achterstallig onderhoud nekt Amsterdam: € 2 miljard?

Kade werkzaamheden op de Keizersgracht, Amsterdam. Foto: ANP

Amsterdam gaat zware tijden tegemoet. In een tijd waarin corona juist in de stad die het moet hebben van horeca, cultuur, festivals en andere dienstverlening zijn vernietigende spoor trekt, de huizen – koop én huur – voor gewone Amsterdammers onbetaalbaar worden en illegaliteit en criminaliteit er welig tieren, wordt Amsterdam plotseling geconfronteerd met een nieuw, kostbaar probleem, schrijft Philip van Tijn.

Philip van TijnPhilip van Tijn is bestuurder, toezichthouder en adviseur. Hij schrijft wekelijks een blog over de actualiteit.

Op vele plekken staan kademuren en bruggen op instorten, autoverkeer wordt al op diverse plaatsen omgeleid. De Amsterdammer begint dit in toenemende mate te merken en ik voorspel dat dit probleem de komende tijd een hoofdrol gaat spelen. Makkelijk is het ook niet: Amsterdam is een tere, kwetsbare stad, wat wordt verhevigd door massaal toerisme.

Er is nog maar een fractie van de bruggen en kademuren diepgaand onderzocht, dus een nauwkeurige schatting over de kosten van herstel is nauwelijks te leveren. Maar degenen die het een beetje kunnen weten, fluisteren bedragen van enkele miljarden. Niet verwonderlijk, want Amsterdam telt 1.600 bruggen en 600 kilometer kades en oevers, waarvan 200 kilometer in de binnenstad. En als je dat allemaal tientallen jaren verwaarloost, gaat het in de papieren lopen.

Premium Lock

Laden…

Premium Lock Word abonnee en lees direct verder

Al vanaf €15 per maand leest u onbeperkt alle edities en artikelen van EW. Bekijk onze abonnementen.

  • Bent u al abonnee, maar heeft u nog geen account? Maak die dan hier aan. Extra uitleg vindt u hier.

 

Premium Lock Verder lezen?

U bent momenteel niet ingelogd of u hebt geen geldig abonnement.

Wilt u onbeperkt alle artikelen en edities van EW blijven lezen?

Bekijk abonnementen

Premium Lock Er ging iets fout
Premium Lock Uw sessie is verlopen

Wilt u opnieuw