Kleine tot middelgrote bedrijven omarmen het nieuwe digitale tijdperk. Dat is een goede ontwikkeling voor het mkb, de motor van onze economie. Toch verloopt hun digitale transformatie niet vlekkeloos. Er wordt onder andere nog te weinig gebruikgemaakt van de cloud om strategisch te innoveren. Dat blijkt uit onderzoek van Amazon Web Services (AWS) naar de staat van de digitalisering in het mkb. Het strategisch inzetten van cloudoplossingen kan de weg vrijmaken naar kostenverlaging en een potentieel hogere omzet.
Digitaliseren is eigenlijk toekomstbestendig ondernemen
Terwijl de wereld in hoog tempo digitaliseert, vragen ondernemers in het mkb zich af hoe ze daarbij op de juiste manier kunnen aanhaken. Eén van de belemmeringen die zij ondervinden is het gebrek aan interne kennis en vaardigheden om optimaal gebruik te maken van nieuwe technologie. Toch zit al tweederde van het mkb middenin die digitale transitie, en 10% is van plan dat binnenkort te gaan doen. Dat blijkt uit een onderzoek onder 500 mkb-bedrijven, uitgevoerd door Growth for Knowledge (GfK) in opdracht van AWS. Wat het onderzoek ook aantoont, is dat digitale transformatie nog vooral betrekking heeft op beheersmatige zaken, zoals documentopslag, samenwerking en communicatie op kantoor, financiën en databasebeheer.
“Natuurlijk is het belangrijk om je interne processen te optimaliseren, maar hiermee wordt nog niet het totale potentieel benut. Door nog een stap verder te gaan kan het mkb de werkelijke meerwaarde van digitalisering verzilveren”, zegt Angelina Best van Kampen, Commercial Segment Leader bij AWS Benelux. “Je kunt met de cloud strategische innovaties implementeren, zoals op het gebied van logistiek, klantenservice, marketing en CRM. Dat maakt verdere groei van je business mogelijk. Uit ons onderzoek blijkt dat slechts 21% van de ondervraagden zich bezighoudt met digitalisering van de klantenservice. Ook op het gebied van marketing, CRM en logistiek is er nog een wereld te winnen. Daarmee houden zich slechts 25%, 30% en 17% van de ondervraagden bezig.”
Tijd en geld
Voor 84% van de Nederlandse mkb-bedrijven is migratie van diensten naar de cloud een belangrijk onderdeel van hun digitale transformatie. Maar het gebrek aan interne kennis en vaardigheden van IT-medewerkers lijkt een obstakel. Kleine tot middelgrote ondernemers willen wel innoveren, maar zeggen te weinig expertise in huis te hebben om de cloud voor hen te laten werken. De ondervraagden zeggen dat deze ‘kennisbarrière’ tot gevolg heeft dat processen tussen afdelingen niet kunnen worden geoptimaliseerd (50%), innovatie niet snel genoeg kan plaatsvinden (45%) en samenwerking tussen collega’s niet efficiënt verloopt (42%). Dit zou doorwerken in de marktpositie: iets meer dan een kwart geeft aan achter te lopen op de concurrentie (27%) of nieuwe producten niet tijdig te kunnen lanceren (26%). Vooral het kleinbedrijf met 10 tot 50 werknemers vreest de investeringen die nodig zijn om eigen IT-personeel te trainen of om externe IT-specialisten aan te trekken. “Veel bedrijven denken dat de cloud een technische IT-oplossing is, maar het is veel meer een strategische oplossing om echt te kunnen groeien”, zegt Angelina. Uit het onderzoek blijkt dat het mkb weinig gebruikmaakt van externe adviesbureaus (17%) of externe IT-specialisten (18%) en wel van gratis cursussen en online hulpmiddelen (22%). Ook worden interne trainingen alleen aan IT-medewerkers gegeven, terwijl de cloud voor het hele team interessant is: het biedt namelijk oplossingen voor álle diensten. Bedrijven die nu vooroplopen, zijn zich daarvan bewust.
Expertise delen
“Het mkb vertegenwoordigt ongeveer 90% van het Nederlandse bedrijfsleven. Meer dan 70% van alle Nederlanders is daar werkzaam. Het is de hoeksteen van onze economie. Je kunt je voorstellen hoe belangrijk de digitalisering is voor die sector. Daarom is het in het belang van het land dat we hun groei ondersteunen”, zegt Angelina. “Bij AWS voelen we ons verantwoordelijk om onze expertise te delen. Wij streven ernaar om vóór het jaar 2025 maar liefst 29 miljoen mensen wereldwijd op te leiden in cloud skills. Daarom ondersteunen wij ondernemers hands-on met gratis trainingen, workshops en sessies in het Cloud Lab, een onderwijsfaciliteit bij CupolaXS in Haarlem. Je leert daar wat de mogelijkheden zijn van cloud computing, machine learning en AI en hoe je die zelf kunt inzetten voor specifieke cases, workloads en applicaties. Deze trainingen kun je vrij bezoeken om inspiratie op te doen. Ontdek welke mogelijkheden je hebt, dan kom je tot een betere besluitvorming.” Verschillende klanten hebben de mogelijkheden van cloud computing al ontdekt, zoals TicketSwap, Lensor en Appeltje Eitje. Appeltje Eitje heeft bijvoorbeeld een verswaren-automatiek ontwikkeld met cloudtechnologie. Klanten halen verse appels of eieren uit een geautomatiseerde vitrine. Dankzij de cloud zien de boeren op afstand óf en wannéér de schappen aangevuld moeten worden. Met die logistieke innovatie hebben ze een snelle en efficiënte dienst geïntroduceerd, die kwaliteit genereert. Er blijven immers geen schappen leeg, noch dat er versproducten over datum zijn.
Meerwaarde ontdekken
Angelina zegt dat de eventuele kosten van adoptie van de cloud niet in verhouding staan tot de winst. “Het grote voordeel van de cloud is dat je enkel betaalt voor het gebruik. Je hoeft er geen hoge voorinvestering voor te doen, de kosten zijn voor iedereen gelijk. De cloud zorgt voor een eerlijk level playing field. Of je nu een klein bedrijf hebt met 10 werknemers of een groot bedrijf met 250 werknemers. Als je de cloud weet te gebruiken als strategische drijfveer om verder te groeien, heb je de aanvangskosten er zo uit. Sterker nog: je zult profiteren van een betere marktpositie en een voorsprong die je te gelde kunt maken. Dankzij de high-end innovaties die je met de cloud kunt gebruiken, doe je als klein bedrijf niet onder voor grote corporates wanneer het gaat om marktpenetratie, bereik en snelheid van op- en afschalen en hun innovatie.” Volgens Mike Rijkers, Managing Director van innovatiecentrum CupolaXS, heeft de coronapandemie laten zien hoe flexibel en wendbaar ondernemers zijn. Veel bedrijven hebben (noodgedwongen) hun dienstverlening opgeschaald of afgeschaald. “Die bedrijven zijn in staat geweest om interne processen beter te stroomlijnen en om te innoveren, of daar in ieder geval een begin mee te maken”, aldus Mike. “Het Cloud Lab heeft ondernemers geholpen met trainingen, workshops en sessies. Wij streven ernaar dat de ondernemer geïnspireerd raakt door de technologische mogelijkheden. Uit het onderzoek van AWS blijkt, dat 77% van de ondervraagde ondernemers vindt, dat de cloud een enabler is voor doelstellingen. Het is dus tijd voor een strategie. Digitaliseren is méér dan je IT op orde hebben. Digitaliseren is eigenlijk toekomstbestendig ondernemen.”
Angelina hoopt dat ondernemers in het mkb een gaatje kunnen vrijmaken in hun drukke agenda om naar het Cloud Lab te komen bij CupolaXS. “Het is de moeite waard. Je kunt zonder kosten ideëen opdoen. Wij hebben een groot netwerk van accountmanagers, business development managers en consultants die hun kennis graag met de ondernemers delen. Wil je sparren met andere ondernemers, dan kan dat bijvoorbeeld in Digital Power sessies. We weten uit ervaring dat ondernemers veel van elkaar leren. Wat clouddiensten voor jouw bedrijf betekenen, bepaal je uiteindelijk zelf. Bij AWS Cloud Lab kom je tot verrassende inzichten die je kunnen helpen om je businessmodel te herzien of een kickstart te geven. Ik hoop dat je weggaat met een gouden idee om je bedrijf agile en innovatief te maken.”