Digitalisering en slimme technologie bieden enorme kansen binnen de zorg. Met inzet van Cloud, Big Data en eHealth kunnen zorgprocessen veel efficiënter worden ingericht en uitgevoerd.
Cliënten en medische professionals verwachten dat ook, gevoed door ervaringen in andere sectoren. Zorginstellingen willen wel, maar de huidige,vaak beheersmatig ingestoken ICT-functie staat innovatie in de weg. Hoe kan dit anders?
ICT is binnen de zorg van oudsher beheersmatig ingestoken. Digitale vernieuwing vraagt echter om een infrastructuur die snelle veranderingen toestaat. Denk aan slimme apparaten waarbij informatie digitaal wordt gemeten en doorgegeven. Dat scheelt tijd voor patiënten en zorgverleners.
Patiënten hoeven niet meer voor metingen naar het ziekenhuis, en data – betrouwbaarder want geen momentopname – worden op afstand digitaal uitgelezen.Anonieme data die zorgverleners zo verzamelen en analyseren, dragen de belofte in zich voor een doorbraak op medisch-wetenschappelijk gebied.
Flexibele schil naast bestaande ICT-infrastructuur
Als een arts nu met een digitale oplossing naar de ICT-afdeling gaat, loopt deze vaak tegen een muur aan van regelgeving en IT-beperkingen. Wendy Haas, consultant van Capgemini: ‘In een wereld waar digitale innovaties en veranderingen elkaar snel afwisselen doen zorginstellingen er slim aan om parallel aan hun bestaande ICT-infrastructuur een soort flexibele schil te creëren waarop ze allerlei verbeteringen – lees: technologieën – kunnen neerzetten, testen, implementeren en doorontwikkelen.’
Managing Consultant Steven Seyffert van Capgemini vult aan: ‘Een bedrijf als Amazon werkt allang zo. Zij voeren dagelijks zo’n 20.000 changes op hun websites door die ze meteen testen bij klanten. Die snelheid is ook voor een ziekenhuis interessant; innovatie kost dan minder geld en biedt sneller resultaten.’
Ruimte maken voor innovatie
Veel zorginstellingen hebben de basis ICT-voorzieningen, de nutsvoorzieningen zelf in huis. Ook in deze nutsvoorzieningen gaat veel tijd en geld zitten om het up-to date te houden. Om ruimte te creëren kan in ieder geval een deel van deze nutsvoorzieningen aan de markt worden overgelaten, vaak in de vorm van een Cloud-omgeving. De ICT-afdeling evolueert dan meer naar een regiefunctie en kan meer aandacht besteden aan de innovatiekant van ICT.
De zorgsector kan ook nog veel winst boeken op het gebied van informatielogistiek: het verminderen van regeldruk, het verlagen van administratieve lasten. ‘De communicatie en informatiedeling tussen zorgverlener, cliënten en zorgverleners in de keten kunnen veel efficiënter’, zegt Haas. ‘Denk bijvoorbeeld aan patiëntenlogistiek (online afspraken), het delen van informatie in de keten, maar ook in het secundaire proces rondom facility management en goederenlogistiek.’
Privacy en security
Met de toenemende digitalisering komen ook privacy en security issues om de hoek kijken. Het is van belang hier vanaf het begin van elke innovatie aandacht aan te besteden.Seyffert: ‘Daarom voeren we bij zorgverleners ook veel privacy en security scans uit om te beoordelen of alles op orde is. Digitalisering vereist dat je het vertrouwen van cliënten nooit schendt. Anders is de bereidheid gegevens te delen snel weg. En dat is de basis van iedere behandelrelatie in de zorg.’