Energie is het wasmiddel van de 21e eeuw: prijzen zijn stuntmiddelen en marges staan steeds verder onder druk. De levering van Energie is een commodity die steeds meer aan relevantie verliest.
Met de verschuiving van centrale naar decentrale duurzame opwekking is een groot deel van onze woningen binnen 10 jaar zelfvoorzienend. Maar daar waar bijvoorbeeld de bancaire- en de telecomsector met behulp van digitale apps en technische hulpmiddelen in rap tempo inspelen op nieuwe behoeften van de consument, blijft de energiesector achter. Energieleveranciers moeten zichzelf opnieuw uitvinden: het energiebedrijf als digitale service provider.
De energietransitie in combinatie met de digitale revolutie en de explosie aan data, zorgen ervoor dat de energiemarkt onderdeel wordt van een veel bredere markt: het aanbieden van comfort in en rondom het huis.
‘Denk aan het opslaan van opgewekte energie, het automatisch doorsluizen ervan naar de laadpaal van de buren, maar ook het verzorgen van televisie-, internet- en zelfs beveiligingsdiensten’, zegt Mark Schütz, managing director utility sector van Capgemini Consulting. ‘Mede dankzij het Internet of Things (IoT) raakt alles en iedereen met elkaar verbonden en zijn er veel businessmodellen denkbaar. Naast energieleveranciers, storten ook retailers, telecombedrijven en bedrijven als Google en Tesla zich op deze markt en nieuwe business modellen.’
Samen innovatieve services ontwikkelen
Om de markt te ontginnen en nieuwe business modellen te ontwikkelen, worden bij energiebedrijven talloze innovatietrajecten gestart. Dit is lastig omdat energiegiganten de wendbaarheid van jonge, kleine bedrijven missen.
Schütz: ‘Ze kunnen zichzelf meer wendbaar maken door hun operating model aan te passen en medewerkers met andere vaardigheden aan zich te binden. Ze kunnen ook de samenwerking met andere partijen zoals start-ups aangaan. Dit laatste biedt voordelen voor beide, en niet alleen in de energiesector: grote organisaties worden lichtvoetig en start-ups krijgen de kans om een volgende stap in hun ontwikkeling te zetten. Daarom brengen wij bedrijven en start-ups bij elkaar en helpen ze vervolgens in innovatielabs wereldwijd om versneld een nieuwe dienst te ontwikkelen, op kleine schaal te testen en – indien succesvol – bedrijfsbreed en zelfs wereldwijd uit te rollen.’
Wereldwijde kansen
Een van de grote kansen voor (energie) service providers is dat innovatieve dienstverlening op het gebied van comfort niet aan grenzen gebonden zijn. Schütz: ‘Via breedband en de cloud kan een bedrijf zijn IoT-diensten in principe overal ter wereld aanbieden.’
‘Ter illustratie: in Nederland heeft inmiddels zo’n 8 procent van de huishoudens een slimme thermostaat. De penetratie van smart home platforms als Toon in het buitenland is nog laag en biedt veel mogelijkheden. Eneco en Capgemini werken actief samen voor markttoegang en dienstverlening van Toon in het buitenland. Want met de beweging van partijen naar digitale service partijen, verandert ook het business model van Capgemini.’