Bepalen van predictive maintenance, verkorten van productielijnen, auto’s op afstand voorzien van software-updates en boodschappen doen via de Amazon Echo; de mogelijkheden van het Internet of Things (IoT) zijn in principe grenzeloos, stelt Onno Franken, Vice-President bij Capgemini.
‘Veel bedrijven gebruiken al succesvolle toepassingen. Wie ook wil starten, houdt in ieder geval twee criteria voor ogen: laat je toepassing een meerwaarde hebben voor klanten of een verbetering zijn van een intern proces.’
Franken ziet het IoT snel groeien: ‘We zien succesvolle toepassingen in consumentenproducten, verkoopkanalen, logistieke ketens, innovatieprocessen en productielijnen. Er is niet één IoT-strategie. Daarvoor zijn de toepassingsmogelijkheden te divers. Zoals bij alle technologie draait IoT om het creëren van meerwaarde voor klanten en structurele verbeteringen van productie- of logistieke processen.’
Netwerk van diensten
‘Optimaal zijn natuurlijk de product-dienstcombinaties met meerwaarde voor beide kanten. Zie de auto’s van Tesla die op afstand van nieuwe self-driving software worden voorzien. Er is daarom geen groot garagenetwerk nodig voor onderhoud.
‘Aansprekend vind ik ook het op afstand monitoren van drinkwaterkwaliteit. Dit vermindert de gezondheidsrisico’s en het waterleidingbedrijf kan beter monitoren en eerder ingrijpen als de waterkwaliteit onverhoopt daalt. Ook kunnen beheerders onderhoud proactief en preventief inplannen. Dat voorkomt onverwachte en kostbare down time.
‘In de particuliere markt zijn er verschillende toepassingen in de zorg, vooral voor de zorg op afstand. Doelstelling is altijd dat IoT bijdraagt aan voorspelbare, duurzame en winstgevende groei van de organisatie. Essentieel is daarom aan het slimme product betaalde diensten te koppelen. In vrijwel alle voorbeelden zie je dat naast het “netwerk der dingen” ook een “netwerk van diensten” wordt ingericht. Mijn collega Frank Wammes, CTO van Capgemini Europe, spreekt daarom over het Internet of Services.’
Kijk naar het hele verhaal
‘Laten bedrijven die zoeken naar de juiste aanpak, vooral kijken naar het hele verhaal. Technologie is een, maar het succes zit ook in de schaalbaarheid en of de organisatie snel genoeg de juiste business capabilities kan ontwikkelen. Natuurlijk is IT betrokken, maar vergeet ook niet de expertise van bijvoorbeeld design, engineering, productie en customer service. Want hoe werkt de oplossing in de keten? Predictive maintenance van machines is alleen zinvol als de signalen van duizenden sensoren eenvoudig interpreteerbaar worden gevisualiseerd en als engineers anders gaan werken.
‘Wij adviseren daarom te beginnen met een proof of concept om het idee kleinschalig en met weinig risico’s te toetsen. Werkt het, dan volgt de proof of value of een minimum viable product om het nut en de levensvatbaarheid van het concept te presenteren aan klanten en de organisatie. Dan volgt de scale-up waarmee de IoT-toepassing direct bijdraagt aan de strategische doelen van het bedrijf.
‘Let daarbij natuurlijk op de technologische aspecten zoals het IoT-platform, beveiliging, opslag en analyse van de verzamelde data. Maar de crux in zo’n innovatietraject is om steeds drie à vier fasen vooruit te denken. Kijk steeds opnieuw naar de benodigde competenties van medewerkers, de effecten voor de ketenpartners, de mogelijkheden om het slimme product economisch rendabel te produceren, lancering van het product en mate van het concurrentievoordeel.
‘Essentieel zijn verder kosten, regelgeving en behoud van het commitment van het management of aandeelhouders. Zo kun je openstaande issues en risico’s continu reduceren. Onze ervaring is dat deze aanpak leidt tot 87 procent kans op een commercieel succesvolle marktintroductie van innovaties waar het industriegemiddelde ligt op nog geen 5 procent.’
Onno Franken
Profiel: https://www.linkedin.com/in/onnofranken
Volgen:
- Twitter: https://twitter.com/OnnoFranken