Auto’s die onderling communiceren, ijskasten die in directe verbinding staan met de supermarkt, energiesystemen die zelf de afname reguleren; via het internet worden ‘objecten’ eenvoudig met elkaar verbonden. En dat gaat hard. De belangrijkste vraag draait dan ook allang niet meer om of en hoe 22,9 miljard dingen onderling met elkaar communiceren.
Het gaat erom wat er met de vrijgekomen data wordt gedaan om processen te optimaliseren, diensten te verbeteren en businessmodellen te ontwikkelen. Alles met het oog op steeds meer klantwaarde en een duurzaam concurrerend vermogen.
Frank Wammes, Chief Technology Officer Capgemini Europe, verbaast zich allang niet meer over wat het Internet of Things (IoT) ons kan brengen: ‘Dankzij sensoren kunnen we alles met elkaar verbinden. De gigantische hoeveelheden geproduceerde data leveren steeds meer inzichten en mogelijkheden op. Maar IoT is alleen waardevol als het IoS wordt ofwel het Internet of Services. Gezien de snelheid waarmee data wordt gegenereerd en verzameld, moet het voor iedere organisatie topprioriteit zijn om daar acuut, flexibel en op een zinvolle manier wat mee te doen. Anders is het alleen maar een hoop extra data.’
Betere testaanpak en hogere kwaliteit
Intelligente organisaties zijn dan ook in staat flexibele en disruptieve businessmodellen neer te zetten op basis van de letterlijk gouden combinatie van data en services. Innovatie gaat voor hen niet alleen om ‘het ontdekken’ maar ook om het versnellen en concreet inzetten van data voor hun bedrijfsdoelstellingen.
Uit het onlangs gepubliceerde World Quality Report, een jaarlijks onderzoek naar kwaliteitsborging en softwaretesten, blijkt echter dat 68% van de bedrijven geen testaanpak heeft voor het ontwikkelen van IoT-producten, terwijl 85% van de bedrijven wel actief inzet op IoT. Ook voelen organisaties de druk om een goede balans te vinden tussen kwaliteitsborging en de snelheid waarmee IoT-producten worden ontwikkeld.
Concrete innovatieslagkracht
‘Innovatieslagkracht vraagt om een framework, ecosysteem én fysieke locatie waar organisaties snel en veilig de cyclustijd van ontdekking tot toepassing kunnen verkorten, al dan niet samen met start-ups, innovators en nichespelers. Wij ontwikkelden daarvoor de Applied Innovation Exchange Co-Zone. Hier werken onze consultants en programmeurs samen met onze klanten aan nieuwe ideeën en concrete projecten in wekelijkse sprints.’
Ideeën worden kortcyclisch getest in nauwe samenwerking met de business. ‘Werkt het? Dan schalen we de oplossing snel op, veelal via cloudtoepassingen. Werkt het niet? Volgende idee. Bedrijven die het meest proberen en leren, zullen overleven. Organisaties moeten beseffen dat het ontwikkelen van een competitief IoS-model geen “IT-speeltje” is maar een organisatiebreed vraagstuk; het is het fundament voor iedere toekomstbestendige organisatie.’
Veiligheid en risicobeheer
IoS vraagt echter ook om een strikt veiligheidsbeleid en het beschermen van (privacy)gegevens van klanten en organisaties. Dat dit hard nodig is, bleek wel uit de recente DDos-aanvallen, waarbij de aanval werd georganiseerd vanuit slecht beveiligde IoT-apparaten.
Klanten moeten kunnen vertrouwen op een betrouwbare, veilige connectiviteit en datamanagementservices. ‘Bekende knappen koppen zoals Stephen Hawking maken zich ook zorgen over de toenemende autonomie van robots en internetsystemen. Ik denk echter dat dit aspect nu nog geen zorg voor het bedrijfsleven hoeft te zijn, hiervoor zijn we nog in een te vroeg stadium.
‘Toch is het goed dat er diverse initiatieven worden genomen om antwoorden te vinden op deze vraagstukken. Bedrijven moeten zich wel concreet zorgen moeten maken om virtuele diefstal en inbraken. Je wilt niet dat een zelfdenkende en -sturende auto door een hacker wordt overgenomen. Dezelfde uitdaging geldt bij grotere systemen zoals onze energievoorzieningen, waterbedrijven en bancaire stelsel. IoS en veiligheidsprotocollen moeten dan ook met dezelfde snelheid worden ontwikkeld.’
Van ouderwets analoog naar succesvol digitaal
Hoe moeten organisaties denken en veranderen om optimaal te profiteren van IoT? ‘Organisaties die hun innovatiekracht rap vergroten en de concurrentie het nakijken geven, blijken organisaties die snel kunnen innoveren, testen, leren en groeien. Zij zijn in staat op volle snelheid te bepalen welke innovaties wel en niet het verschil gaan maken.
‘Het wordt daardoor ook steeds belangrijker dat ieder device als een potentiële sensor wordt gezien. Daarmee kun je eenvoudig data verzamelen in de digitale reis van iedere klant. Vervolgens is het zaak om de dialoog met de consument of klant intelligenter te maken. Daarmee zorg je voor een consistente en persoonlijke interactie via elk denkbaar kanaal met de klant.
‘Maar de basisvraag die iedere organisatie zich moet stellen, is: wat is de waarde van een just-in-time, intelligent ecosysteem door je hele waardeketen of business heen?Valt er een rendabele en positieve businesscase te bouwen? Als die vraag positief beantwoord wordt, zijn de mogelijkheden oneindig om te veranderen van een analoge naar een succesvolle, digitale onderneming die zijn klanten overal en altijd persoonlijk en eenduidig kan bedienen.’
Frank Wammes
Profiel: https://www.nl.capgemini.com/experts/sap-mobility-technovision-insights-data/frank-wammes
Volgen:
- Twitter: https://twitter.com/fwammes
- LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/fwammes