Eenvoudig betalen met je mobieltje, snel online krediet aanvragen of direct je vrienden betalen na een etentje: fintechs veranderen in hoog tempo de spelregels van de financiële sector.
Om niet buitenspel te komen staan, moeten banken en verzekeraars hun mindset veranderen en de samenwerking zoeken met dit soort technologiegedreven start-ups. Doelstelling? Digitale vernieuwing met de klant als middelpunt.
Fintechs hebben twee zaken voor op traditionele banken en verzekeraars. Ze maken beter gebruik van data en ze bieden een ‘naadloze’ klantervaring: diensten en producten zijn snel, efficiënt, transparant, gemakkelijk in gebruik en altijd beschikbaar.
De concurrentie komt niet alleen van fintechs zelf. Andere sectoren die hun technologie inzetten, snoepen marktaandeel van banken af. Webgiganten als Amazon en Bol.com maken het steeds simpeler om dingen te bestellen en betalen. Het toevoegen van eigen betaaldiensten aan het bestelproces is de volgende stap. In China doet Alibaba dit al: met Alipay en Alipay Wallet kunnen Chinezen online betalingen doen in fysieke winkels, reizen boeken of zelfs een afspraak maken bij de tandarts.
If you can’t beat them…
Verzekeraars beklimmen de eerste tredes op het gebied van de digitale transformatie, banken in Europa en de Verenigde Staten zijn al een paar treden verder. Ze organiseren hackatons en hebben incubators of innovatielabs opgericht waarin ze experimenteren met nieuwe betaaldiensten en achterhalen ze hoe nieuwe innovaties kunnen inzetten om de digitale customer experience te verbeteren.En met succes. Een dienst als betalen via je mobiel is bijvoorbeeld al gemeengoed.
Is dit genoeg? Waarschijnlijk niet. Banken denken veelal nog steeds vanuit een oude mindset. Ze kijken met een traditionele bril naar de financiële wereld, terwijl fintechs – en bedrijven die hun diensten adopteren – met disruptieve oplossingen en geheel andere businessmodellen komen.
… join them
Banken lopen nu nog voor vanwege hun klantenbasis, de database die ze opgebouwd hebben en banklicentie, maar de markt kalft steeds verder af. Om van hun oude mindset af te komen, moeten ze de samenwerking met fintech-bedrijven aangaan.
Capgemini helpt klanten ‘wakker’ schudden, laat zien waar de grootste digitale uitdagingen liggen en brengt banken via partner Iterate in contact met innovatieve fintech startups. Met klant en startup(s) richten we vervolgens teams op die innovatie en de digitale customer experience op een hoger niveau kunnen tillen. Zodat banken in de nabije toekomst zelf disruptief kunnen zijn.