Jury op zoek naar krachtige ondernemers met inspirerende verhalen

Een inspirerend voorbeeld, een krachtige uitvoering, en sterke communicatieve vaardigheden – dat zijn de maatstaven waarlangs de juryleden de genomineerden voor de EY Entrepreneur Of The Year leggen. De Jurydag vond woensdag 5 september in Maarsseveen plaats.

Het was weliswaar een regenachtige ochtend aan de Maarsseveense Plassen, maar binnen was de sfeer al vroeg goed. In evenementenpaviljoen Inn Style kwamen de genomineerde ondernemers voor de EY Entrepreneur of the Year bijeen voor de Jurydag. Het viertal: Ed Postmus van horlogemerk CLUSE, Enny van de Velden van transactieverwerker CCV, Niels Klok van beleggingsapp DEGIRO en tot slot John Huiberts van chemiebedrijf IGM Resins. Gespannen waren ze, zeker, maar vooral vol verwachting naar wat de jury aan vragen zou stellen. ‘Ik merkte dat de jury zich goed verdiept heeft,’ oordeelde Huiberts na afloop van zijn drie kwartier durende gesprek met de juryleden.

‘De persoon achter de ondernemer’

Op de Jurydag ondervroeg de jury alle vier de genomineerde ondernemers voor de EY Entrepreneur Of The Year award. Die deeljury werd voorgezeten door bestuursvoorzitter van Swinkels Family Brewers Jan-Renier Swinkels, Brabantia-CEO Tijn van Elderen en Marco van Zijverden van de Dutch Flower Group. Hun taak? Het toekennen van de titel EY Entrepreneur Of The Year aan een van deze vier ondernemers. Swinkels was vooraf vol verwachting over de kandidaten. Stuk voor stuk gelouterde ondernemers met een grote ambitie, aldus de brouwersondernemer. Maar, zo vatte Swinkels de focus van de vier gesprekken samen: ‘wij proberen er vooral achter te komen wie de persoon is áchter de ondernemer.’

Terwijl deze gewichtige gesprekken nog gaande waren, kwamen er nog veel meer ondernemers het paviljoen binnen. EY-partner Ernst Groenteman, die als programmadirecteur met zijn team voor de organisatie van het evenement verantwoordelijk is, heette alle toegestroomde aanwezigen – de kandidaten, hun collega’s en fans, juryleden en alumni van het programma en diverse geïnteresseerden uit ondernemers- en investeerdershoek – welkom. Die bezoekers kwamen in meerderheid toegestroomd om te kunnen meemaken wie de tweede titel in de wacht zou slepen – de EY Emerging EY Entrepreneur Of The Year. Naar deze titel voor aanstormend ondernemend talent dongen negen kandidaten. Die moesten hun kandidatuur elk met een pitch van exact twee minuten op het podium onderbouwen. Daarna zou de jury vier emerging entrepreneurs bekendmaken die aan de finale mogen deelnemen.

Aanstormend talent

De negen genomineerden voor de titel Emerging Entrepreneur Of The Year vormen een divers gezelschap. De omzet varieert van 2,5 miljoen euro (de innovatieve chipmaker SMART Photonics) tot 48 miljoen euro (energiebedrijf NieuweStroom). De aantallen werknemers van 11 (investeringsfonds Karmijn Kapitaal) tot 140 (biotechbedrijf ProQR Therapeutics). De producten en diensten varieerden van buitenspeelgoed (Dutch Toys Group), scheermesjes (Boldking), innovatieve zorg (Active Cues), financiële producten (Brand New Day) en mode en juwelen (MyJewellery). Er was ook een beursgenoteerd bedrijf (ProQR) bij. Maar er zijn ook overeenkomsten: een vernieuwend product, innovatieve dienst of een revolutionaire aanpak bijvoorbeeld. Zo maakt Rochdi Darrazi van Boldking scheermesjes die ook voor de bebaarde man bruikbaar zijn, levert Thierry Schaap met Brand New Day ‘geen woekerpolissen maar koester-polissen’, en bouwt Hester Le Riche van Active Cues ‘tovertafels’ waarmee ze de zorg voor cliënt en zorgverlener leuker en effectiever maakt. Voor de meeste ondernemers is de motivatie sterk verbonden met hun persoonlijke ambities.

Verhalenvertellers

De grootste gemene deler van de negen kandidaten is hun ondernemerschap. Dat onderstreepte ook de alles overziende juryvoorzitter Jan Kees de Jager – zelf meervoudig ondernemer, voormalig minister van Financiën en huidig KPN-CFO. De Jager werd door dagvoorzitter en journalist Jeroen Smit gevraagd wat dat dan is, ondernemerschap. De Jager gaf drie kenmerken: ‘De ondernemer die wij zoeken is inspirerend. Hij is executief sterk. En hij vertelt een verhaal. Communicatief krachtig dus, en dat laatste is misschien wel het meest onderschatte ingrediënt,’ aldus De Jager.

Tijdens de negen pitches kregen alle negen ondernemers de kans om hun communicatieve kracht aan de volle zaal te tonen. Voor het ruim toegestroomde publiek was dat het meest enerverende deel van de dag. Elke genomineerde ondernemer moest in twee minuten uitleggen waarom hij of zij de titel verdiende.

Het oordeel van beide jury’s

Na de pitches had de jury een halfuur nodig om vier aanstormende ondernemers te selecteren voor de finale: Rochdi Darrazi van Boldking, Hester Le Riche van Active Cues, Thierry Schaap van Brand New Day en Daniel de Boer van ProQR Therapeutics. Uit deze vier zal over drie weken een winnaar worden gekozen.

En de hoofdprijs? Jurylid Tijn van Elderen, CEO van familiebedrijf in huishoudgoederen Brabantia, concludeerde dat de keuze voor de EY Entrepreneur Of The Year door de jury achter de schermen al gemaakt is. Eén kandidaat bleek tijdens de gesprekken sterk genoeg om zich van de andere drie te onderscheiden. De drie juryleden waren unaniem in hun keuze. De naam van die winnaar wordt nog drie weken geheim gehouden, grijnsde Van Elderen, die vorig jaar zelf de award won. ‘De winnaar kan in spanning wachten, maar wij weten wie het is.’ Op 2 oktober, tijdens de finale, wordt bekend gemaakt wie zijn opvolger wordt – wie zich EY Entrepreneur Of The Year 2018 mag noemen.

Dit is een partnerpagina. De redactie van EW is niet verantwoordelijk voor de inhoud.
EY Entrepreneur of the Year

‘Dat competitieve zit ons in de genen’

Een van de motoren achter het succes van maakindustrieregio Eindhoven is familiebedrijf VDL Groep. Die stevig doorgroeiende multinational telt 104 werkmaatschappijen, die elk worden gekenmerkt door de laagdrempelige, nuchtere en ondernemende instelling van de familie Van der Leegte. Een portret van commissaris Wim van der Leegte en zijn jongste zoon Willem, die sinds drie jaar […]

Lees verder
EY Entrepreneur of the Year

‘Ik vind het belangrijk om ondernemerschap wereldwijd te stimuleren’

Ondernemers die iets terug willen doen voor de maatschappij kunnen doneren aan talloze goede doelen. Maar waarom niet uitlenen? Door microkredieten te verstrekken aan ondernemers over de hele wereld, stimuleert de Entrepreneurs Foundation de ambities van entrepreneurs van Zuid-Amerika tot Azië. In gesprek met voorzitter Andries Bonneur. Entrepreneurs Foundation De Entrepreneurs Foundation is een Nederlandse […]

Lees verder
EY Entrepreneur of the Year

‘Voor grote risico’s deins ik niet terug’

Toen zijn zoontje 7 jaar geleden werd geboren met een ernstige aangeboren ziekte, besloot Daniel de Boer al zijn ondernemingen te verkopen om een geneesmiddel te ontwikkelen. Het gevolg was het beursgenoteerde biotechbedrijf ProQR Therapeutics. Veerkracht kenmerkt De Boer. ‘Op cruciale momenten volg ik mijn onderbuikgevoel.’ Daniel de Boer probeert de blinden te laten zien. […]

Lees verder
EY Entrepreneur of the Year

Video: Atilay Uslu EY Entrepreneur Of The Year 2019

Op 2 oktober 2019 werd Atilay Uslu van Corendon in Amsterdam uitgeroepen tot EY Entrepreneur Of The Year. Bekijk hieronder de video.

Lees verder
EY Entrepreneur of the Year

‘Waarom ik? Niemand anders deed het’

Vijftien jaar geleden landde de Schotse twintiger Charlie MacGregor in Amsterdam. Inmiddels heeft hij met The Student Hotel de Nederlandse markt voor studentenhuisvesting opengebroken. Nu ligt Europa voor hem open: de komende vijf jaar wil hij nog 38 Student Hotels ontwikkelen. Wie in de buitenwijk Belfiore van Florence door het Toscaanse landschap hardloopt, doet er […]

Lees verder
EY Entrepreneur of the Year

Groter durven denken

Op 2 oktober wordt bekend wie zich EY Entrepreneur Of The Year 2019 mag noemen. De kwaliteit van het ondernemerschap in Nederland is hoog, vinden programmamanagers Marita de Hair en Erik de Heer. Toch zien zij nog kansen voor Nederlandse ondernemers. ‘Entrepreneurs met ambitie kunnen elkaar stimuleren om groter te durven denken.’ Wie zijn de […]

Lees verder
EY Entrepreneur of the Year

De sleutels tot succesvolle groei

Groeien gaat met vallen en opstaan – daar weten de finalisten van EY Entrepreneur Of The Year 2018 alles van. Maar wat zijn eigenlijk de sleutels voor de succesvolle groei van je onderneming? Onderzoekers van Rabobank en Rijksuniversiteit Groningen onderzochten er vier.

Lees verder
EY Entrepreneur of the Year

Video: Winnaar EY Family Business Legacy Award

Op 2 oktober werd Smit & Zoon uitgeroepen tot de winnaar van de EY Family Business Legacy Award 2018. Bekijk hieronder de video.

Lees verder
EY Entrepreneur of the Year

Video: Transparant over cybersecurity Tony de Bos

Klanten vinden security en privacy belangrijk. Bekijk hieronder de video van Tony Bos, Cybersecurity Lead van EY, die vertelt over nieuwe bedreigingen waar organisaties moeten letten.

Lees verder
EY Entrepreneur of the Year

Video: John Huiberts EY Entrepreneur Of The Year 2018

Op 2 oktober 2018 werd John Huiberts van IGM Resins in Amsterdam uitgeroepen tot EY Entrepreneur Of The Year. Bekijk hieronder de video.  

Lees verder
EY Entrepreneur of the Year

Video: EY Next-Gen Academy

Ernst Groenteman, programmadirecteur van de EY Entrepreneur Of The Year, vertelt over de EY Next-Gen Academy. Een internationaal programma voor de ‘Next-Geners’ van familiebedrijven. Bekijk hieronder de video. Bekijk hier wat de ervaring van Enny van de Velden van CCV was met de EY Next-Gen Academy.

Lees verder
EY Entrepreneur of the Year

Wasserijbedrijf Newasco ruilt het servet in voor het tafellaken

Als conjunctuurongevoelige onderneming veranderde er bij wasserijbedrijf Newasco niet veel. De omzet bleef stromen, de winst was positief. En groeien? Waarom zou je? Maar toen ondernemer Marc Nieuwland over de lange termijn van zijn bedrijf begon na te denken, veranderde alles en ontdekte hij nieuwe groeikansen. Die kansen liggen er voor iedere ondernemer met de […]

Lees verder
EY Entrepreneur of the Year

Marco van Zijverden (EY Entrepreneur Of The Year 2015): Lessen van een winnaar

In 2015 werd Marco van Zijverden, CEO van de Dutch Flower Group (DFG), verkozen tot EY Entrepreneur Of The Year 2015 in de categorie Master. Wat heeft de prijs hem en zijn bedrijf gebracht? En welke lessen kan hij andere ondernemers meegeven? De prijs voor EY Entrepreneur Of The Year 2015 heeft Marco van Zijverden […]

Lees verder
EY Entrepreneur of the Year

Familiebedrijf Smit & Zoon verduurzaamt de leerindustrie voor de achtste generatie

Een gezond en duurzaam familiebedrijf doorgeven aan de achtste generatie. Dat is het doel van Marc Smit (47), huidig eigenaar en zevende in de lijn van opvolgers binnen Smit & Zoon. Zijn bedrijf won dit jaar de EY Family Business Legacy Award. Dit doel indachtig besloot Smit vorig najaar om de steven te wenden. Het […]

Lees verder
EY Entrepreneur of the Year

Goed managen is een ander vak dan ondernemen

Als het op de discipline van management aankomt, scoren Nederlandse bedrijven goed. In een internationale vergelijking door de Rabobank en de Rijksuniversiteit Groningen komt Nederland op de zesde plaats. Toch zit het belang van goed management nog lang niet bij iedere Nederlandse ondernemer tussen de oren. De jury van de EY Entrepeneur Of The Year […]

Lees verder
EY Entrepreneur of the Year

John Huiberts: EY Entrepreneur Of The Year

Op 2 oktober werd hij uitgeroepen tot EY Entrepreneur Of The Year: John Huiberts, oprichter en huidig chairman van uv-lakkenmaker IGM Resins. Een stralende glimlach kwam tevoorschijn, zowel op zijn eigen gezicht als op dat van zijn kinderen. Ondernemer John Huiberts (48) kreeg de prijs dinsdag op het podium van Theater Amsterdam uitgereikt door VNO-NCW-voorzitter […]

Lees verder
EY Entrepreneur of the Year

Finaledag voor de EY Entrepreneur Of The Year

Op dinsdag 2 oktober zijn in Amsterdam de winnaars bekend gemaakt van de EY Entrepreneur Of The Year en de EY Emerging Entrepreneur Of The Year. Bekijk hieronder de aftermovie van de finaledag.

Lees verder
EY Entrepreneur of the Year

‘Beide winnaars hebben terecht gewonnen’

Op dinsdag 2 oktober wordt bekendgemaakt wie de EY Entrepreneur Of The Year en de EY Emerging Entrepreneur Of The Year zijn geworden. Juryvoorzitter Jan Kees de Jager legt uit hoe de jury die keuze heeft gemaakt. Tijdens de finale worden de namen van de winnaars bekendgemaakt. Acht finalisten zijn in afwachting van het moment […]

Lees verder
EY Entrepreneur of the Year

Hester Le Riche voelde zich verplicht de Tovertafel op de markt te brengen

Hester Le Riche begon in 2009 met een promotieonderzoek aan de TU Delft dat moest leiden tot een product dat ouderen met dementie in beweging kon krijgen. Toen ze dat product, de Tovertafel, had ontwikkeld, was de impact op gebruikers zo groot dat ze de afronding van haar proefschrift even uitstelde. Ze richtte Active Cues […]

Lees verder
EY Entrepreneur of the Year

CLUSE: succesvol met horloges als modeaccessoire

Stel, je hebt een goed idee. Je gaat ermee de markt op, maar de klant hapt niet toe. Wil dat zeggen dat het idee slecht is? Of heb je meer geduld en inspanning nodig? Het laatste, dachten oud-advocaten Ed Postmus en Rudyard Bekker toen ze in 2013 besloten horloges te vermarkten. ‘Knap hoe het bedrijf […]

Lees verder
EY Entrepreneur of the Year

Daniel de Boer (ProQR): ´Met een nieuwe missie nog meer impact maken´

Toen hij in 2012 ontdekte dat zijn zoon aan taaislijmziekte leed, richtte ICT-ondernemer Daniel de Boer biotechbedrijf ProQR Therapeutics op. Het doel: een medicijn tegen deze ziekte ontwikkelen. Nu er goed werkende medicijnen bestaan, richt ProQR zich op de bestrijding van ernstige genetische ziekten die grote farmaceuten laten liggen. De Boer spreekt erover met Marita […]

Lees verder
EY Entrepreneur of the Year

DEGIRO: goedkoop, gemakkelijk en groeiend

DEGIRO groeit sinds 2013 met 50 procent per jaar. De succesformule van de onlinebroker is eenvoudig: transacties zijn spotgoedkoop waardoor beleggen via DEGIRO zelfs voor particulieren met een klein vermogen toegankelijk is. Het geheime wapen van DEGIRO is het in eigen beheer ontwikkelde automatiseringssysteem, zegt CEO en medeoprichter Niels Klok (42). ‘Geen legacy-software, maar een […]

Lees verder
EY Entrepreneur of the Year

CCV: van pinapparatenleverancier naar aanjager van de cashloze samenleving

Veranderingen die een sector op zijn kop zetten, komen bijna altijd van buiten. Bij familiebedrijf CCV ging het ook zo. Toch was de buitenstaander die de verandering bracht lid van de familie. Na een lange carrière buiten het familiebedrijf stapte Enny van de Velden (57), dochter van de oprichter, aan boord en zette de strategie […]

Lees verder
EY Entrepreneur of the Year

Hoe je groeit buiten je eigen branche

Groeien kunnen ze – deze twee ondernemers. Philippe Vorst (49) doet dat met zijn pizzabedrijf New York Pizza en Jaap Korteweg (56) met de vleesvervangerproducent De Vegetarische Slager. Hun bedrijf vooruitbrengen is voor hen geen kwestie van hetzelfde spelletje opnieuw doen. Nee, groeien doen Vorst en Korteweg door buiten hun eigen marktsegment te kijken. ‘Echte […]

Lees verder
EY Entrepreneur of the Year

Hoe Moyee met blockchain zorgt voor eerlijke koffiehandel

Moyee Coffee combineert idealisme en ondernemerschap, zegt oprichter en directeur Guido van Staveren van Dijk. Deze social enterprise maakt de koffiehandel eerlijker door middel van blockchaintechnologie. Het bracht Moyee een nominatie voor EY Emerging Entrepreneur Of The Year. ‘Een unieke en bijzonder kansrijke technologie’, oordeelt Johan Traa, blockchain technology leader van EY. Een dubbelinterview. Dat […]

Lees verder
EY Entrepreneur of the Year

Jurydag EY Emerging Entrepreneur Of The Year

Bekijk hieronder de aftermovie van de jurydag voor de EY Emerging Entrepreneur Of The Year, op woensdag 5 september in Maarsseveen. Het volledige verslag van de jurydag vindt u hier.

Lees verder
EY Entrepreneur of the Year

Jurydag EY Entrepreneur Of The Year

Bekijk hieronder de aftermovie van de jurydag voor de EY Entrepreneur Of The Year, op woensdag 5 september in Maarsseveen. Het volledige verslag van de jurydag vindt u hier.

Lees verder
EY Entrepreneur of the Year

Michiel Muller (Picnic): ‘De derde keer wordt het makkelijker’

‘Een droom,’ zo noemt oprichter Michiel Muller (54) de reactie van consumenten op Picnic. Al sinds de lancering in 2015 staan Nederlanders namelijk in de rij om deze app voor gratis onlineboodschappen te proberen. Het bedrijf groeit hierdoor ongekend hard, wat wel betekent dat het keihard werken is om de belofte van Picnic waar te […]

Lees verder