Generatieportret: Het dierenpark als businessmodel

Dirk Lips zag kansen in de vrijetijdsindustrie. Zijn Libéma telt inmiddels negen attractieparken, waaronder Safaripark Beekse Bergen en Aviodrome. Ook heeft hij drie vakantieparken en elf beurs- en evenementenlocaties zoals de Brabanthallen. Vorig jaar begon dochter Leentje bij Dierenrijk in Nuenen en Zooparc in Overloon.

inzetje-gen-ii

Dirk Lips (65):

‘Als jongetje was ik bezeten van dieren. Ik las er alles over, vond spinnetjes leuk en bestudeerde vissen in de sloot. Toen in 1987 Safaripark Beekse Bergen te koop stond, greep ik mijn kans. In het weekend ga ik graag mee met de olifantenverzorger. In het dierenverblijf kan ik ze van dichtbij bewonderen. Dat is magisch!

‘Leentje doorliep de gebruikelijke selectieprocedure voor de functie van vestigingsmanager. Ik wil mijn kinderen niet als opvolger aanwijzen. Dat zou een te grote verantwoordelijkheid zijn; hun kennis, denkvermogen en ervaring moeten rijpen. Een jong dier laat je ook niet de zwaarste last dragen. Veel familiebedrijven laten de kinderen op de directiestoel plaatsnemen. Soms is het beter dat zij als aandeelhouder beslissen over het bedrijf. Ik leer mijn kinderen hoe de bedrijfsstructuur in elkaar steekt en hoe je financieel verstandige beslissingen neemt. En dat we dus bewust geen geld op de bank hebben, maar dat het kapitaal in het bedrijf zit. We keren ook geen dividend uit. Die strategie maakt dat we interessante bedrijven snel en met eigen geld kunnen aankopen.’

Leentje Lips (26):

‘Het was spannend toen ik vorig jaar mocht aantreden als dochter van de grote baas. Maar het viel mee. Op mijn eerste dag sprak ik open over deze gevoelige kwestie en was het uit de lucht. Tijdens mijn hbo-studie Internationaal Management & Marketing kwam er een managementfunctie vrij bij de dierenparken. Daar kon ik niet omheen.

‘Libéma is een mooi bedrijf en ik ben dol op dieren, net als mijn vader. Mijn broers en ik groeiden op tussen de kippen, schapen, geiten en honden. Ik wil het beste uit de mensen halen en probeer me in hen te verplaatsen. Daarom sta ik ook zelf weleens mest te scheppen! Thuis praten we vaak over het bedrijf; het is de bindende factor in ons gezin. Mijn moeder, twee broers en ik zijn aandeelhouder en worden betrokken bij grote investeringen. Zoals laatst bij de bouw van bungalows in Safaripark Beekse Bergen. We geven onze mening, maar hebben nog geen stem. Pap doet zijn best alles uit te leggen. We zijn een sterk bedrijf; dat geeft onze medewerkers rust. De maatschappelijke waarde is groot. Daarom staat het bedrijfsbelang altijd voorop.’

Dit is een partnerpagina. De redactie van EW is niet verantwoordelijk voor de inhoud.
Familiebedrijven - Successie

Column: Generaties kunnen elkaar verstaan

Wil je een succesvol familiebedrijf echt in de familie houden, dan staat één element als een paal boven water: kinderen moeten het roer van hun ouders kunnen en wíllen overnemen. Ik heb er een romantisch beeld bij: familieleden voeren een doorlopend gesprek over hun dilemma’s. Aan de keukentafel trekt de samenleving aan ze voorbij. Alle […]

Lees verder
Familiebedrijven - Successie

Nieuws & Agenda

Euronext lanceert familiebedrijvenindex Beursuitbater Euronext heeft brouwer Heineken en investeerder HAL Trust opgenomen in de speciale Euronext Family Businessindex. De index moet de zichtbaarheid van familiebedrijven vergroten. Eerder dit jaar maakte Euronext bekend een beursgang voor familiebedrijven aantrekkelijker te maken door extra ondersteuning in een coachingsprogramma op aandelenbeurzen in Amsterdam, Brussel, Parijs en Lissabon. Uit […]

Lees verder
Familiebedrijven - Successie

De winnaar van de Familiebedrijven Award: Terberg Group

Het begon 148 jaar geleden met een smederij in Benschop. Vier generaties later is Terberg specialist in de fabricage van terminaltrekkers. Met internationaal succes: de voertuigen van Terberg rijden rond in de grootste havens ter wereld. Maar het grote publiek kent hen ook van leaseauto’s. Een portret van Terberg Group: Familiebedrijf van het jaar 2017. […]

Lees verder
Familiebedrijven - Successie

De finalisten van de Familiebedrijven Award 2017

Brabantia Creëerde in bijna honderd jaar een merk dat garant staat voor ijzersterke huishoudelijke artikelen. Bleef vernieuwend met een verleidelijk en eigentijds imago. Eigendom: familie Van Elderen Opgericht: 1919 Directie: Tijn van Elderen Omzet in 2016: 107 miljoen euro Aantal medewerkers: 950 Oordeel van jury: ‘Zet stevig in op duurzaamheid en slaagde erin de merkbeleving […]

Lees verder
Familiebedrijven - Successie

Generatieportret: Smaakmakers van de betere koffie en thee

Aan het roer staan van een familiebedrijf kan een last zijn, zeker als dat bedrijf al generaties meegaat. Voor Hans en zijn dochter Mikkel Levelt voelde dat aanvankelijk ook zo. Ondanks hun soms tegengestelde opvattingen houden zij de Amsterdamse koffie- en theeproducent Simon Lévelt (met accent op de eerste e) springlevend. Hans Levelt (76): ‘Mensen […]

Lees verder
Familiebedrijven - Successie

‘Een familiestatuut kan conflicten voorkomen’

Bespreek de bedrijfsoverdracht met alle kinderen, ook als slechts een van hen beoogd opvolger is. En begin liefst zes tot acht jaar van tevoren. Dat zijn volgens fiscaal specialist Peter Pleijsant de belangrijkste voorwaarden om de overdracht van een familiebedrijf soepel te laten verlopen. Volgens Pleijsant (48), werkzaam voor het Kenniscentrum Vermogensadvies & Beleggen van […]

Lees verder
Familiebedrijven - Successie

Voor altijd besmet met het ‘heivirus’

Ze groeiden op tussen de hijskranen en heipalen. Het lag dus voor de hand dat de broers Bart, Ruud, Tom en neef Ted in het funderingsbedrijf van hun vader en oom zouden gaan werken. In volle harmonie maakte de tweede generatie plaats voor de derde. Co van ’t Hek (66): ‘Sinds ik geen directeur meer […]

Lees verder
Familiebedrijven - Successie

Hoe wordt de winnaar van de Familiebedrijven Award bepaald?

Ga er maar aan staan: één winnaar kiezen uit een longlist aan prachtige familiebedrijven. Het is elk jaar een loodzware taak voor de zeven juryleden van de Familiebedrijven Award. Jurylid Ingrid Faber vertelt hoe dat gaat. En KPMG geeft inzicht in de voorselectie. Hoe steeds weer nieuwe parels worden ontdekt. 155 familiebedrijven bezocht accountants- en […]

Lees verder
Familiebedrijven - Successie

Terugblik: ‘De markt heeft vertrouwen in ons soort bedrijven’

De eerste Familiebedrijven Award werd in 2013 aan diamantair Gassan Diamonds uitgereikt. Bij de vijfde editie blikt ondernemer Benno Leeser (61) terug. ‘Familiebedrijven profileren zich sterker dan ooit.’ Hoewel Gassan Diamonds al decennia een beroemde naam is, gaf de uitreiking van de Familiebedrijven Award 2013 nog wat meer glans. ‘Deze onderscheiding heeft ons een enorme […]

Lees verder
Familiebedrijven - Successie

10 Trendsetters die zichzelf bleven

Het geloof in eigen kunnen zit diep bij familiebedrijven. Dat maakt hen weerbaar tegen concurrenten en grillige marktontwikkelingen. Maar om relevant te blijven moet hun product wel in een behoefte voorzien. Dit tiental familiebedrijven slaagde erin de markt te verrassen met frisse ideeën en duurzame innovaties. Octatube (Glazen markthal) Rotterdam kreeg er met de Markthal […]

Lees verder
Familiebedrijven - Successie

Generatieportret: Zonder omwegen naar de hoogste trede

In 1964 legden Otto en Alex Ooms zich toe op de productie van trapliften. Dat bleek een groeimarkt: inmiddels is Otolift Trapliften marktleider in Nederland. Sinds drie jaar vormen zoons Alex, Jan-Otto en André de directie van de Bergambachtse onderneming. Zij zorgden voor internationale uitbreiding. Otto Ooms (68): ‘Ons bedrijf is altijd in de familie […]

Lees verder