Beursintroducties (IPO’s) leveren spannende koppen op in publicaties die Fisher Investments Nederland volgt. Maar deze overmatige aandacht kan naar onze mening tot de verkeerde conclusie leiden dat het kopen van een aandeel bij beursgang een gemakkelijke manier is om snel grote winsten te behalen. Integendeel, we zijn van mening dat IPO-aandelen vaak te duur zijn, en dat beleggers er waarschijnlijk goed aan doen ze links te laten liggen.
Een beursgang of IPO is het proces waarin een particulier bedrijf zijn aandelen ter beschikking stelt voor verkoop aan het publiek. Op basis van ons onderzoek is het aantrekken van kapitaal de voornaamste reden waarom bedrijven een beursnotering aanvragen. Bedrijven kunnen dit kapitaal gebruiken om apparatuur te kopen, onderzoek en ontwikkeling te financieren, bedrijfsruimte te verwerven, en voor andere op groei gerichte initiatieven. Verder stelt een beursgang vroege beleggers en oprichters in staat om rendement te maken op hun investering of hun oorspronkelijke investering te gelde te maken. Een beursgang kan echter voor nieuwe druk zorgen (bijv. de eisen van aandeelhouders) in de besluitvorming van een bedrijf, dus een beursintroductie is niet per se aantrekkelijk voor alle bedrijven.
Fisher Investments Nederland is van mening dat bedrijven pas naar de beurs gaan als de prijszetting het gunstigst voor hen is, wat niet noodzakelijkerwijs betekent dat dit gunstig is voor geïnteresseerde kopers. We hebben ontdekt dat beleggers van het vroege uur die hun investering willen verzilveren, de hoogste aandelenkoers willen om hun rendement te maximaliseren. De leidinggevenden van het bedrijf zullen er waarschijnlijk ook beter van worden – en willen zoveel mogelijk kapitaal aantrekken voor hun bedrijf.
De oprichter van Fisher Investments, Executive Chairman en Co-Chief Investment Officer Ken Fisher, beschreef dit in zijn boek uit 1987, The Wall Street Waltz.[i] Bedrijven die een beursintroductie voorbereiden, betalen zakenbankiers om een hype te creëren en kopers aan te trekken. Zo’n hype kan de waarde van het bedrijf in de ogen van potentiële beleggers vergroten en hen verleiden met vooruitzichten op een hoog rendement. Door de buzz rondom IPO’s zijn beleggers vatbaar voor hypothetische en spannende toekomstvisioenen (bijv. aangewakkerd door een spectaculaire nieuwe technologie of ontwikkeling), waardoor ze de uitdagingen op de korte termijn over het hoofd zien (bijv. gebrek aan winstpotentieel). Bovendien kan de hype rond een IPO tot beleggingsgedrag leiden dat wordt aangeduid met FOMO (Fear Of Missing Out, bang zijn om de boot te missen). En de drang om er zo vroeg mogelijk bij te zijn, kan ertoe leiden dat kopers zich blindstaren op een paar eerdere succesverhalen, terwijl ze het grotere aantal minder succesvolle beursintroducties negeren.
Fisher Investments Nederland heeft gemerkt dat IPO’s gedurende korte tijd veel aandacht kunnen genieten, gekoppeld aan een optimistisch sentiment, maar dat dit niet noodzakelijkerwijs betekent dat het bedrijf ook goed blijft presteren. Uit een analyse van het financieel nieuwsmedium Bloomberg bleek dat van de meer dan 550 bedrijven die vorig jaar in Europa naar de beurs waren gegaan, slechts ongeveer de helft tot en met 19 december boven hun introductiekoers noteerde.[ii] Sterker nog, de helft van de 10 grootste dalers in de Stoxx Europe 600 in 2021 (tot en met 19 december) bestond uit recente IPO’s.[iii] Naar onze mening laten deze voorbeelden zien dat IPO’s de hoge verwachtingen lang niet altijd waarmaken – het zijn niet automatisch marktleiders. Hoewel sommige IPO’s snel na hun debuut een positief rendement behalen, zijn we van mening dat het niet makkelijk en geen goede beleggingsstrategie is om te proberen de winnaars te selecteren en te hopen op grote en snelle winsten.
Een belangrijke reden, naar onze mening: hype en sentiment kunnen een grote rol spelen in het kortetermijnrendement van IPO’s. Volgens ons onderzoek is sentiment een wispelturig gegeven, en de aandacht van beleggers kan van de ene op de andere dag abrupt verschuiven. Op de langere termijn zijn aandelen echter minder afhankelijk van het sentiment en meer van de fundamentele kenmerken van een bedrijf, waaronder het leiderschap, de soliditeit van de balans en de toegang tot kredieten. De hype verdwijnt snel, maar deze fundamentele kenmerken (of het ontbreken daarvan) blijven en zijn het belangrijkst voor de winstgevendheid van een bedrijf, wat volgens ons een topprioriteit zou moeten zijn voor beleggers. In de tweede plaats blijkt uit onderzoek dat IPO’s vaak achterblijven bij hun concurrenten. Jay Ritter, hoogleraar financiën aan de University of Florida, bestudeerde de IPO-rendementen van 1980 tot 2019 en ontdekte dat IPO’s gedurende de eerste vijf jaar na uitgifte gemiddeld -2,4% per jaar achterbleven bij concurrenten van vergelijkbare omvang (exclusief de rendementen op de eerste dag) – waarmee, volgens ons, het idee wordt ontkracht dat met IPO’s snel en gemakkelijk winst kan worden behaald.[iv]
Ook toen was het, volgens Fisher Investments Nederland, moeilijk een specifieke IPO-winnaar te selecteren, gezien de vele onzekerheden. Een bedrijf dat net een beursnotering heeft gekregen lijkt misschien voorop te lopen in een spannende beleggingstrend, maar het rendement kan door veel factoren worden beïnvloed. Naast bedrijfsspecifieke kwesties (bv. productiecapaciteit) kunnen bredere variabelen het rendement van een aandeel beïnvloeden, variërend van ontwikkelingen in de sector of de industrie tot veranderingen in de regelgeving of politiek. Verder zijn we van mening dat aandelen zich vooral richten op de eerstkomende 3 tot 30 maanden, en alles wat buiten dit tijdsbestek valt is onzeker. Dat geldt ook voor de vraag of een breed gepopulariseerde IPO de hoge rendementsverwachtingen kan waarmaken. Daarom denken we dat beleggers er geen baat bij hebben om te speculeren op mogelijke winsten van een opkomende technologie of industrie in de verre toekomst.
Door de hype in nieuwsmedia kan een IPO een garantie lijken op grote, snelle winsten, waardoor beleggers tot kortetermijndenken worden aangezet – een veel voorkomende beleggingsfout, zo leert de ervaring van Fisher Investments Nederland. Beleggers hebben er volgens ons juist baat bij om beleggen als een langetermijnproject te zien, en niet als een manier om snel rijk te worden.
Volg ons op social media voor de laatste marktontwikkelingen en updates van Fisher Investments Nederland:
Fisher Investments Nederland is de handelsnaam die wordt gebruikt door de vestiging van Fisher Investments Luxembourg, Sàrl in Nederland (“Fisher Investments Nederland”). Fisher Investments Luxembourg, Sàrl is een in Luxemburg geregistreerde besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid (ondernemingsnummer: B228486) wat ook handelt onder de naam Fisher Investments Europe (“”Fisher Investments Europe””). Fisher Investments Europe staat onder toezicht van de CSSF. Statutaire zetel Fisher Investments Europe: K2 Building, Forte 1, Third Floor, 2a rue Albert Borschette, L-1246 Luxembourg. Fisher Investments Europe besteedt sommige aspecten van het dagelijkse beleggingsadvies, portefeuillebeheer en portefeuillehandelingen uit aan gelieerde ondernemingen.
Dit document bevat de algemene visie van Fisher Investments Europe en dient niet te worden beschouwd als persoonlijk beleggings- of belastingadvies of een afspiegeling van de prestaties van cliënten. Er wordt niet gegarandeerd dat Fisher Investments Europe deze visie zal handhaven. Deze kan immers veranderen op grond van nieuwe informatie, analyses of heroverweging. Niets in dit document is als aanbeveling of prognose van marktomstandigheden bedoeld. Het is eerder bedoeld om een standpunt weer te geven. De huidige en toekomstige markten kunnen sterk afwijken van de hier geschetste scenario’s. Bovendien worden geen garanties gegeven met betrekking tot de nauwkeurigheid van eventuele aannames gemaakt in illustraties in dit document.
[i] “The Wall Street Waltz,” Ken Fisher, John Wiley & Sons, 2007 (voor het eerst gepubliceerd door Contemporary Books, 1987).
[ii] “Forget Making Money in IPOs. They’re Europe’s Biggest Losers,” Kat Van Hoof en Swetha Gopinath, Bloomberg, 20/12/2021. Benaderd via Independent.ie, 13/6/2022.
[iii] Ibid.
[iv] “Initial Public Offerings: Updated Statistics on Long-Run Returns,” Jay R. Ritter, Warrington College of Business, University of Florida, 25/5/2022.