Eyescan maakt complexe oogzorg toegankelijk voor iedereen

Eyescan maakt een sterke groei door in algemene oogzorg, brilvervangende chirurgie en cosmetische chirurgie. Dat is niet voor niets. Er is een enorme toename in de vraag naar oogheelkundige zorg door onder andere vergrijzing, vroege opsporing van aandoeningen en betere behandelmogelijkheden.

Met de opening van 3 nieuwe locaties in het eerste kwartaal van dit jaar telt het netwerk inmiddels 12 klinieken. “Goed zicht is essentieel voor een onbezorgd leven. Wij willen de oogzorg in de volle breedte aanbieden.” aldus Jannes Janssens, algemeen directeur. We zien het als onze missie om de drempels voor een behandeling zo laag mogelijk te maken.

Het optimaliseren van complexe oogzorg

Een belangrijk onderdeel van deze visie is het optimaliseren van complexe oogzorg. Dankzij innovatieve apparatuur en vernieuwde technologieën worden gecompliceerde behandelingen steeds toegankelijker. Zo is het inmiddels mogelijk een staaroperatie te combineren met de wens om zonder bril door het leven te gaan. Door de toename van de oogheelkundige zorgvraag groeit echter het tekort aan capaciteit, wat leidt tot lange toegangstijden: een patiënt moet gemiddeld 7 weken wachten voor een afspraak bij de oogarts op de polikliniek en die wachttijd loopt door de coronacrisis verder op. Om te voorkomen dat laag complexe zorg bij de oogarts in de tweede lijn terecht komt, laten we tijdrovende vooronderzoeken uitvoeren door optometristen en physician assistants.

Samenwerking met huisartsen

Daarnaast werken we in een aantal regio’s samen met huisartsen. Op die manier houden we de zorg op lange termijn betaalbaar en faciliteren we eerstelijns oogzorg. We werken met korte lijnen, waardoor we sneller schakelen en flexibel zijn. De patiënt staat bij ons centraal. Zo houd ik me als directeur gewoon zelf bezig met de klachtenafhandeling en zijn onze specialisten betrokken vanaf het vooronderzoek tot aan de behandeling en de nazorg. Hierdoor voelen patiënten zich direct op hun gemak.

“Wij zijn een expertisecentrum voor snellere en betere zorg”

Maatschappelijke ambitie

Bij Eyescan werken 30 oogartsen, die tevens werkzaam zijn in de ziekenhuizen waarmee een joint-venture bestaat. In sommige klinieken van Eyescan zijn de ziekenhuizen dus aandeelhouder, terwijl de specialisten als ondernemer toetreden. Dankzij dit soort samenwerkingen, halen we academische kennis en expertise in huis. Een win-win situatie voor alle partijen, want ziekenhuizen profiteren hier ook van. Door een deel van de verzekerde zorg buiten de ziekenhuismuren mogelijk te maken, ontstaat er ruimte op de drukbezochte poli’s.

Oogzorg toegankelijk en betaalbaar.

Hoewel Eyescan in het verleden enkel refractieve ingrepen uitvoerde, legt het zich inmiddels toe op de algehele oogzorg, inclusief de complexere pathologie, zoals glaucoom en maculadegeneratie. In 2017 openden we een van onze eerste vier klinieken voor glasvocht- en netvliesoperaties onder de naam Retina Operatie Centrum. Sindsdien kunnen patiënten ook voor deze oogheelkundige zorg bij Eyescan terecht. “We willen de oogzorg toegankelijk en betaalbaar te houden. Onze wens is dat Eyescan hierin bijspringt en zo een maatschappelijke bijdrage levert. Door aandoeningen vroeger op te sporen en de verbetering in behandelmogelijkheden, zijn we een wendbare partner voor substitutie, preventie van dure zorg en vervangende alternatieven. Precies zoals de overheid dat nastreeft met ‘de juiste zorg op de juiste plek’. Door slim en efficiënt te werken en te innoveren met hoogwaardige apparatuur, bieden we een expertisecentrum waar patiënten eerder, sneller en beter worden geholpen. Dat is waar Eyescan voor staat en waar we het voor doen.”<<

Dit is een partnerpagina. De redactie van EW is niet verantwoordelijk voor de inhoud.