Een mooie tv-commercial is niet weggelegd voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb). Het is voor de helft van de ondernemers überhaupt een uitdaging om met hun beperkte budget nieuwe klanten aan te trekken. Dat blijkt uit onderzoek van PostNL. Welke mogelijkheden zijn er wél?
Een ruime meerderheid van de ondernemers in het mkb (56 procent) wil meer omzet halen uit nieuwe klanten. Tegelijkertijd vindt de helft van de ondernemers het moeilijk om met hun beperkte budget goede marketing- en reclameacties te realiseren. Dit blijkt uit onderzoek dat DirectResearch in opdracht van PostNL uitvoerde. Ook met een beperkt budget zijn er verschillende mogelijkheden om een bedrijf te promoten. Dat kan bijvoorbeeld door een belangrijk deel van de actie zelf te doen en de actie deels uit te besteden.
Weinig budget, toch effect: 3 tips
Een gerichte reclame- of marketingactie hoeft niet duur te zijn, mits de doelgroep goed is afgebakend en de boodschap kort en bondig wordt gebracht. Bepaal de doelgroep aan de hand van de volgende kenmerken: leeftijd, geslacht, woonplaats, regio, klasse, opleidingsniveau, beroep, functie. U kunt nog specifieker de doelgroep bepalen, zoals: waar maakt uw (potentiële) klant zich druk om en wat zijn de hobby’s? Vervolgens is het zaak om uw doelgroep zo gericht en persoonlijk mogelijk te benaderen. Bijvoorbeeld via direct-mailing en advertenties in (lokale) kranten en op social media. Wie zelf niet over contact- en adresgegevens beschikt, kan het bepalen en benaderen van de doelgroep uitbesteden. U kunt al voor € 0,16 per adres eenmalig een e-mailing versturen.Tip 2: Zorg voor gratis publiciteit
Soms kunt u gratis publiciteit (free publicity) krijgen als er iets nieuws te melden is: een opvallende actie, het aanbod van nieuwe producten of diensten of het openen van een nieuwe vestiging. Stuur hiervoor een persbericht uit naar de lokale en regionale krant. Zo’n persbericht moet journalistiek-informatief zijn. Geef in het persbericht duidelijk aan wat de aanleiding is van het persbericht. Beantwoord vragen als wie, wat, waar, wanneer en hoe? Houd het zo duidelijk en beknopt mogelijk. Als u zelf niet zo’n ster bent in het schrijven van teksten, loont het om dit uit te besteden aan een professional. Ook kunt u overwegen om beeldmateriaal te laten maken en daarvan de rechten af te kopen. Uiteraard is de free publicity dan niet meer gratis, maar u vergroot daarmee wel de kans dat het artikel daadwerkelijk in de krant komt. Daarnaast kunt u een jubileum of ander nieuws over uw bedrijf ‘gratis’ delen via social media als Facebook en Twitter. Ook kunt u hierop een blog en een online video over uw bedrijf plaatsen. Zolang het niet een advertentie is, is dat gratis. Het produceren en presenteren van deze informatie zal vaak wel tijd en geld kosten.
Tip 3: Deel kennis met uw doelgroep
Ook het delen van kennis – door te spreken op conferenties of workshops te geven – zorgt voor (gratis) publiciteit. Bovendien helpt het contact met potentiële klanten om uw producten of diensten nog beter af te stemmen op hun behoeften. U kunt ook bestaande klanten een workshop of informatieavond aanbieden in uw eigen bedrijf of winkel. Zoals een workshop bloemschikken voor een bloemenwinkel of een informatieavond over nalaten voor een notariskantoor. Zolang de informatie of workshop maar aansluit op de behoeften van uw doelgroep. Nodig hen bijvoorbeeld uit via een persoonlijke en mooi opgemaakte direct mailing. U kunt hierbij aangeven dat uw klanten één of meer introducés mogen meenemen. Zo bereikt u via uw bestaande klanten eventueel ook nieuwe klanten. Bovendien versterkt u de band met bestaande klanten.
Wilt u nieuwe klanten vinden en slimme, effectieve en doelgerichte reclameacties opzetten?
PostNL kan u hierbij helpen, zie www.klantenvinden.nl