Ruim de helft van de ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) wil meer omzet halen uit nieuwe klanten, blijkt uit onderzoek dat PostNL liet uitvoeren. Hoe doe je dat?
Meer omzet halen uit nieuwe klanten is voor ondernemers de grootste uitdaging: 56 procent worstelt hiermee. Dat blijkt uit onderzoek dat DirectResearch in opdracht van PostNL uitvoerde. Een marketing- of reclameactie kan ervoor zorgen dat nieuwe klanten de weg naar je bedrijf weten te vinden. Om te beginnen zal je dus nieuwe klanten moeten bereiken. Dat kan met hulp van het eigen netwerk, maar vaak is dat niet genoeg. Je moet de boer op. Bereid een actie goed voor. Omschrijf één of meer doelgroepen zo nauwkeurig mogelijk. Zorg voor een goed adressen-en/of mailbestand dat hierop aansluit. Reclame maken kan via de brievenbus én door online advertenties te plaatsen. Vervolgens moet de reclame-uiting opvallen, duidelijk, zo beknopt mogelijk zijn en de potentiële doelgroep aanzetten tot actie.
Deze 4 stappen vergroten de kans op succes:
Stap 1. Specificeer de doelgroep
Maak een zo specifiek mogelijke omschrijving van de doelgroep voor je producten of diensten. Denk hierbij aan kenmerken als geslacht, leeftijd, opleidingsniveau, inkomensniveau, sociaal-economische achtergrond en de woonplaats/wijk of regio. Maar geef ook antwoord op vragen als: wat houdt hem/haar bezig in het dagelijks leven, waar kan hij/zij van genieten, wat zijn hobby’s en interesses, wat leest hij/zij? Je kunt zelfs een fictief ijkpersoon (een zogenoemde persona) bedenken – inclusief naam en foto – zodat je je in de reclame- en marketinguitingen tot die persoon kunt richten. Bedenk ook wat die persoon aan een actie heeft. Meestal is de ijkpersoon iemand die je niet werkelijk kent, maar je kunt ook een persoon uit je naaste omgeving nemen die helemaal in je doelgroep past.
Stap 2. Benader de doelgroep zo gericht en persoonlijk mogelijk
Maak een keuze in hoe je de gekozen doelgroep het best kunt bereiken: via print, social media, per e-mail of juist een combinatie hiervan? Probeer de doelgroep zo persoonlijk mogelijk te benaderen. Laat bijvoorbeeld een adressenbestand opstellen voor potentiële klanten met gegevens voor print en e-mail. En als je – daarnaast – via Facebook een advertentie wilt plaatsen, zijn er diverse mogelijkheden om de advertentie uitsluitend te tonen aan de gewenste doelgroep. Zo kun je een selectie maken op woonplaats, regio, geslacht en/of leeftijd, enzovoort.
Stap 3. Zorg dat de actie opvalt en duidelijk is
Onderscheid je ten opzichte van de concurrentie. Wat zijn de voordelen van het product of de dienstverlening? Waarom is de huidige actie zo aantrekkelijk, what’s in it for them? En waarom zouden klanten nu actie moeten ondernemen (zogenoemde call-to-action); wees duidelijk in wat je van hen verwacht. Probeer ze hierbij in duidelijke en beknopte tekst te verleiden. Naast de tekst, is het welslagen van de actie ook afhankelijk van hoe de boodschap verpakt is. Herkenbaarheid van de advertentie of reclame-uiting vergroot ook de kans van slagen. Gebruik telkens (vrijwel) hetzelfde ontwerp, logo, beeld, lettertype en dezelfde kleuren.
Stap 4. Zorg voor een goede presentatie
Is de klant eenmaal op bezoek of op je website? Dan maakt een goede presentatie het verschil. De website en de winkel of het bedrijf moeten er verzorgd en aantrekkelijk uitzien. Ze moeten ook een sfeer uitstralen die bij het bedrijf en de doelgroep passen. Bovendien is de persoonlijke presentatie essentieel. Goed luisteren naar de wensen van de klant, aandacht geven en enthousiast vertellen over het eigen product of dienst, kan klanten over de streep trekken.
Wilt u nieuwe klanten vinden en slimme, effectieve en doelgerichte reclameacties opzetten?
PostNL kan u hierbij helpen, zie www.klantenvinden.nl