Haal meer omzet uit nieuwe klanten

Ruim de helft van de ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) wil meer omzet halen uit nieuwe klanten, blijkt uit onderzoek dat PostNL liet uitvoeren. Hoe doe je dat?

Meer omzet halen uit nieuwe klanten is voor ondernemers de grootste uitdaging: 56 procent worstelt hiermee. Dat blijkt uit onderzoek dat DirectResearch in opdracht van PostNL uitvoerde. Een marketing- of reclameactie kan ervoor zorgen dat nieuwe klanten de weg naar je bedrijf weten te vinden. Om te beginnen zal je dus nieuwe klanten moeten bereiken. Dat kan met hulp van het eigen netwerk, maar vaak is dat niet genoeg. Je moet de boer op. Bereid een actie goed voor. Omschrijf één of meer doelgroepen zo nauwkeurig mogelijk. Zorg voor een goed adressen-en/of mailbestand dat hierop aansluit. Reclame maken kan via de brievenbus én door online advertenties te plaatsen. Vervolgens moet de reclame-uiting opvallen, duidelijk, zo beknopt mogelijk zijn en de potentiële doelgroep aanzetten tot actie.

Deze 4 stappen vergroten de kans op succes:

Stap 1. Specificeer de doelgroep

Maak een zo specifiek mogelijke omschrijving van de doelgroep voor je producten of diensten. Denk hierbij aan kenmerken als geslacht, leeftijd, opleidingsniveau, inkomensniveau, sociaal-economische achtergrond en de woonplaats/wijk of regio. Maar geef ook antwoord op vragen als: wat houdt hem/haar bezig in het dagelijks leven, waar kan hij/zij van genieten, wat zijn hobby’s en interesses, wat leest hij/zij? Je kunt zelfs een fictief ijkpersoon (een zogenoemde persona) bedenken – inclusief naam en foto – zodat je je in de reclame- en marketinguitingen tot die persoon kunt richten. Bedenk ook wat die persoon aan een actie heeft. Meestal is de ijkpersoon iemand die je niet werkelijk kent, maar je kunt ook een persoon uit je naaste omgeving nemen die helemaal in je doelgroep past.

Stap 2. Benader de doelgroep zo gericht en persoonlijk mogelijk

Maak een keuze in hoe je de gekozen doelgroep het best kunt bereiken: via print, social media, per e-mail of juist een combinatie hiervan? Probeer de doelgroep zo persoonlijk mogelijk te benaderen. Laat bijvoorbeeld een adressenbestand opstellen voor potentiële klanten met gegevens voor print en e-mail. En als je – daarnaast – via Facebook een advertentie wilt plaatsen, zijn er diverse mogelijkheden om de advertentie uitsluitend te tonen aan de gewenste doelgroep. Zo kun je een selectie maken op woonplaats, regio, geslacht en/of leeftijd, enzovoort.

Stap 3. Zorg dat de actie opvalt en duidelijk is

Onderscheid je ten opzichte van de concurrentie. Wat zijn de voordelen van het product of de dienstverlening? Waarom is de huidige actie zo aantrekkelijk, what’s in it for them? En waarom zouden klanten nu actie moeten ondernemen (zogenoemde call-to-action); wees duidelijk in wat je van hen verwacht. Probeer ze hierbij in duidelijke en beknopte tekst te verleiden. Naast de tekst, is het welslagen van de actie ook afhankelijk van hoe de boodschap verpakt is. Herkenbaarheid van de advertentie of reclame-uiting vergroot ook de kans van slagen. Gebruik telkens (vrijwel) hetzelfde ontwerp, logo, beeld, lettertype en dezelfde kleuren.

Stap 4. Zorg voor een goede presentatie

Is de klant eenmaal op bezoek of op je website? Dan maakt een goede presentatie het verschil. De website en de winkel of het bedrijf moeten er verzorgd en aantrekkelijk uitzien. Ze moeten ook een sfeer uitstralen die bij het bedrijf en de doelgroep passen. Bovendien is de persoonlijke presentatie essentieel. Goed luisteren naar de wensen van de klant, aandacht geven en enthousiast vertellen over het eigen product of dienst, kan klanten over de streep trekken.

Wilt u nieuwe klanten vinden en slimme, effectieve en doelgerichte reclameacties opzetten?
PostNL kan u hierbij helpen, zie www.klantenvinden.nl

Dit is een partnerpagina. De redactie van EW is niet verantwoordelijk voor de inhoud.
PostNL

‘Reclame gaat om vertrouwen’

Opvallen tussen de drieduizend reclameboodschappen die we dagelijks krijgen: hoe doe je dat? En welke middelen zijn effectief? Daarover lieten zo’n 150 ondernemers zich bijpraten tijdens het MKB Reclame-event van PostNL en Elsevier, dat plaatsvond in het Oude Magazijn in Amersfoort. Volgens onderzoek vindt de helft van de mkb’ers het een uitdaging om – binnen […]

Lees verder
PostNL

Zo zet u social media, e-mail en netwerken het effectiefst in

Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) gebruiken in de eerste plaats social media om bestaande klanten te behouden en nieuwe klanten te vinden, blijkt uit onderzoek. Hoe kunt u deze en andere mediakanalen zo effectief mogelijk inzetten? Ondernemers zetten voor zowel bestaande als potentiële klanten flink in op social media. Daarnaast versturen ze e-mails, […]

Lees hier alle tips!
PostNL

Ondernemers in het mkb doen promotie zelf

De overgrote meerderheid van de ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) doet het meeste zelf op het gebied van marketing, reclame en promotie, zo blijkt uit onderzoek. Het bedenken van reclames, advertenties en acties komt doorgaans uit de koker van de ondernemer (of het bedrijf) zelf. Dat geldt ook voor het bepalen en beschrijven […]

Lees hier alle tips!
PostNL

Laat online en offline marketing elkaar versterken

Welk mediakanaal kunt u het best inzetten om bestaande en potentiële klanten te bereiken? Direct mail via de brievenbus of toch een advertentie op Facebook? Gelukkig hoeft u niet te kiezen: het kan allebei. Wie online en offline marketing goed op elkaar afstemt, zorgt ervoor dat het één het ander versterkt. Zo haalt u meer […]

Lees hier alle tips!
PostNL

Laat zien wie u bent met een online video

Met een bedrijfsvideo vertelt u het verhaal van uw bedrijf. Een goede bedrijfsvideo inspireert en overtuigt klanten van de waarde van uw producten of diensten. Vijf tips om van video een succes te maken. 1. Kijk het kunstje af Op het internet zijn veel bedrijfsvideo’s te vinden, goede en slechte. Doe daar uw voordeel mee! […]

Lees hier alle tips!
PostNL

Van meer naamsbekendheid naar hogere omzet

Vergroten van de naamsbekendheid is het voornaamste doel van ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb), wanneer zij een reclameactie voor potentiële klanten beginnen. Om ook de omzet te verhogen is meer nodig. Onbekend maakt onbemind. Het is dan ook niet verwonderlijk dat 82 procent van de ondernemers in hun reclameacties probeert om naamsbekendheid onder […]

Lees hier alle tips!
PostNL

Meer omzet halen uit bestaande klant

Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) investeren het meest van hun marketing- en reclamebudget in het vinden van potentiële klanten, blijkt uit onderzoek dat PostNL liet uitvoeren. Hoe kun je nog meer omzet halen uit bestaande klanten? Bestaande klanten zorgen ervoor dat de zaak blijft draaien. Toch zie je dat niet terug in de […]

Lees hier alle tips!
PostNL

Met weinig budget klanten vinden

Een mooie tv-commercial is niet weggelegd voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb). Het is voor de helft van de ondernemers überhaupt een uitdaging om met hun beperkte budget nieuwe klanten aan te trekken. Dat blijkt uit onderzoek van PostNL. Welke mogelijkheden zijn er wél? Een ruime meerderheid van de ondernemers in het mkb […]

Lees hier alle tips!
PostNL

Maak kennis met Tessa Duste van Rooflife

Wij geloven in een persoonlijke boodschap. Communicatie op het juiste moment, in de juiste context. Dit is ook een van de uitdagingen van Tessa Duste van Rooflife. Zij is een van de geselecteerde ondernemers uit het MKB Marketing Onderzoek. Met haar deelname heeft zij een reclamecampagne gewonnen van PostNL. Wat verwacht zij van PostNL? Wij […]

Bekijk hier de video van Tessa
PostNL

Maak kennis met Frans van de Polder van Fruitmandje

Wij geloven in een persoonlijke boodschap. Communicatie op het juiste moment, in de juiste context. Dit is ook een van de uitdagingen van Frans van de Polder van Fruitmandje. Hij is een van de geselecteerde ondernemers uit het MKB Marketing Onderzoek. Met zijn deelname heeft hij een reclamecampagne gewonnen van PostNL. Wat verwacht hij van […]

Bekijk hier de video van Frans