Welk mediakanaal kunt u het best inzetten om bestaande en potentiële klanten te bereiken? Direct mail via de brievenbus of toch een advertentie op Facebook? Gelukkig hoeft u niet te kiezen: het kan allebei.
Wie online en offline marketing goed op elkaar afstemt, zorgt ervoor dat het één het ander versterkt. Zo haalt u meer rendement uit het reclamebudget. Hieronder enkele mogelijkheden en voorbeelden:
Combineer online winkelen met offline reclame
Flyeren heeft zelfs voor internetondernemers en webshops effect: de kans wordt namelijk groter dat de boodschap blijft hangen. En als u toch pakketjes verstuurt aan klanten die iets in je webwinkel hebben gekocht, waarom zou u dan niet een foldertje of brochure meesturen? U kunt een folder, mailing of bestelling eventueel nog personaliseren, in het geval u meer dan alleen contactgegevens heeft. Een voorbeeld: dierenspeciaalzaak Pets Place – met ruim 200 fysieke winkels en een webwinkel – combineert offline en online reclame op allerlei manieren. Klanten die online een bestelling plaatsen, krijgen naast een aanbiedingsfolder ook altijd het gratis magazine Lief Dier. Wie de digitale nieuwsbrief ontvangt, is ook tijdig op de hoogte van de speciale koopavonden in de winkels, waarbij klanten extra korting krijgen. En die koopavonden en kortingen gelden ook in de webwinkel.
QR-codes voegen waarde toe
Met een QR-code (of Layar, een soortgelijke oplossing) maakt u een rechtstreekse verbinding van offline naar online. Door het vierkante blokje met code in een advertentie of op een verpakking te scannen, krijgen geïnteresseerden direct toegang tot extra informatie of instructies. Zo heeft Go-Tan zijn flesjes woksaus voorzien van een QR-code die klanten doorverwijst naar een mobiele website met recepten en een boodschappenlijstje. De toepassingsmogelijkheden van QR-codes zijn eindeloos, maar zet het alleen in wanneer u iets interessants te bieden hebt.
Gebruik online beoordelingen
Als er één branche is die klanten online goed weet te bereiken, dan is het de horeca. Reserverings- en beoordelingssites zijn al jaren vanzelfsprekend. Denk aan iens.nl, seatme.nl of couverts.nl. Of zoover.nl, voor het boeken van een hotelkamer of vakantiewoning. Maar ook in andere branches ontstaan steeds meer online beoordelingssites. Dat betekent overigens niet dat u geen grip op de communicatie kunt houden.
Tips
Gebruik kritiek om uw bedrijf te verbeteren
Zijn veel gasten op de beoordelingssites het erover eens dat het eten in uw restaurant uitstekend is, maar de bediening traag? Dat is feedback waar u iets aan hebt. Spoor uw personeel aan, geef ze extra training, doe iets om de beoordelingen te verbeteren!
Schakel lokale media en bloggers in
Een vernieuwde huwelijkssuite, een spannende proeverij, een spectaculaire verbouwing en/of een splinternieuwe menukaart. Bloggers en journalisten willen daar misschien wel een verhaal over schrijven. Zorg dat u weet wie u kunt mobiliseren.
Zorg voor vaste klanten
Terugkerende klanten zijn uw ambassadeurs. Koester ze! Geef ze korting op hun verjaardag en stuur hen een verjaardagskaart, een glas prosecco van het huis bij hun vijfde bezoek, biedt een spaarkaart aan, nodig hen uit voor een speciaal event dat exclusief voor vaste klanten is. De kans wordt hierdoor groter dat zij hun positieve ervaring online gaan delen.
Wilt u persoonlijk en effectief communiceren met uw doelgroep? Op het juiste moment en in de juiste context, om het door u gewenste resultaat te bereiken? PostNL kan u daarbij helpen, zie www.effectvandirect.nl