Laat online en offline marketing elkaar versterken

Welk mediakanaal kunt u het best inzetten om bestaande en potentiële klanten te bereiken? Direct mail via de brievenbus of toch een advertentie op Facebook? Gelukkig hoeft u niet te kiezen: het kan allebei.

Wie online en offline marketing goed op elkaar afstemt, zorgt ervoor dat het één het ander versterkt. Zo haalt u meer rendement uit het reclamebudget. Hieronder enkele mogelijkheden en voorbeelden:

Combineer online winkelen met offline reclame

Flyeren heeft zelfs voor internetondernemers en webshops effect: de kans wordt namelijk groter dat de boodschap blijft hangen. En als u toch pakketjes verstuurt aan klanten die iets in je webwinkel hebben gekocht, waarom zou u dan niet een foldertje of brochure meesturen? U kunt een folder, mailing of bestelling eventueel nog personaliseren, in het geval u meer dan alleen contactgegevens heeft. Een voorbeeld: dierenspeciaalzaak Pets Place – met ruim 200 fysieke winkels en een webwinkel – combineert offline en online reclame op allerlei manieren. Klanten die online een bestelling plaatsen, krijgen naast een aanbiedingsfolder ook altijd het gratis magazine Lief Dier. Wie de digitale nieuwsbrief ontvangt, is ook tijdig op de hoogte van de speciale koopavonden in de winkels, waarbij klanten extra korting krijgen. En die koopavonden en kortingen gelden ook in de webwinkel.

QR-codes voegen waarde toe

Met een QR-code (of Layar, een soortgelijke oplossing) maakt u een rechtstreekse verbinding van offline naar online. Door het vierkante blokje met code in een advertentie of op een verpakking te scannen, krijgen geïnteresseerden direct toegang tot extra informatie of instructies. Zo heeft Go-Tan zijn flesjes woksaus voorzien van een QR-code die klanten doorverwijst naar een mobiele website met recepten en een boodschappenlijstje. De toepassingsmogelijkheden van QR-codes zijn eindeloos, maar zet het alleen in wanneer u iets interessants te bieden hebt.

Gebruik online beoordelingen

Als er één branche is die klanten online goed weet te bereiken, dan is het de horeca. Reserverings- en beoordelingssites zijn al jaren vanzelfsprekend. Denk aan iens.nl, seatme.nl of couverts.nl. Of zoover.nl, voor het boeken van een hotelkamer of vakantiewoning. Maar ook in andere branches ontstaan steeds meer online beoordelingssites. Dat betekent overigens niet dat u geen grip op de communicatie kunt houden.

Tips
Gebruik kritiek om uw bedrijf te verbeteren
Zijn veel gasten op de beoordelingssites het erover eens dat het eten in uw restaurant uitstekend is, maar de bediening traag? Dat is feedback waar u iets aan hebt. Spoor uw personeel aan, geef ze extra training, doe iets om de beoordelingen te verbeteren!

Schakel lokale media en bloggers in
Een vernieuwde huwelijkssuite, een spannende proeverij, een spectaculaire verbouwing en/of een splinternieuwe menukaart. Bloggers en journalisten willen daar misschien wel een verhaal over schrijven. Zorg dat u weet wie u kunt mobiliseren.

Zorg voor vaste klanten
Terugkerende klanten zijn uw ambassadeurs. Koester ze! Geef ze korting op hun verjaardag en stuur hen een verjaardagskaart, een glas prosecco van het huis bij hun vijfde bezoek, biedt een spaarkaart aan, nodig hen uit voor een speciaal event dat exclusief voor vaste klanten is. De kans wordt hierdoor groter dat zij hun positieve ervaring online gaan delen.

Wilt u persoonlijk en effectief communiceren met uw doelgroep? Op het juiste moment en in de juiste context, om het door u gewenste resultaat te bereiken? PostNL kan u daarbij helpen, zie www.effectvandirect.nl

Dit is een partnerpagina. De redactie van EW is niet verantwoordelijk voor de inhoud.
PostNL

‘Reclame gaat om vertrouwen’

Opvallen tussen de drieduizend reclameboodschappen die we dagelijks krijgen: hoe doe je dat? En welke middelen zijn effectief? Daarover lieten zo’n 150 ondernemers zich bijpraten tijdens het MKB Reclame-event van PostNL en Elsevier, dat plaatsvond in het Oude Magazijn in Amersfoort. Volgens onderzoek vindt de helft van de mkb’ers het een uitdaging om – binnen […]

Lees verder
PostNL

Zo zet u social media, e-mail en netwerken het effectiefst in

Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) gebruiken in de eerste plaats social media om bestaande klanten te behouden en nieuwe klanten te vinden, blijkt uit onderzoek. Hoe kunt u deze en andere mediakanalen zo effectief mogelijk inzetten? Ondernemers zetten voor zowel bestaande als potentiële klanten flink in op social media. Daarnaast versturen ze e-mails, […]

Lees hier alle tips!
PostNL

Ondernemers in het mkb doen promotie zelf

De overgrote meerderheid van de ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) doet het meeste zelf op het gebied van marketing, reclame en promotie, zo blijkt uit onderzoek. Het bedenken van reclames, advertenties en acties komt doorgaans uit de koker van de ondernemer (of het bedrijf) zelf. Dat geldt ook voor het bepalen en beschrijven […]

Lees hier alle tips!
PostNL

Laat zien wie u bent met een online video

Met een bedrijfsvideo vertelt u het verhaal van uw bedrijf. Een goede bedrijfsvideo inspireert en overtuigt klanten van de waarde van uw producten of diensten. Vijf tips om van video een succes te maken. 1. Kijk het kunstje af Op het internet zijn veel bedrijfsvideo’s te vinden, goede en slechte. Doe daar uw voordeel mee! […]

Lees hier alle tips!
PostNL

Van meer naamsbekendheid naar hogere omzet

Vergroten van de naamsbekendheid is het voornaamste doel van ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb), wanneer zij een reclameactie voor potentiële klanten beginnen. Om ook de omzet te verhogen is meer nodig. Onbekend maakt onbemind. Het is dan ook niet verwonderlijk dat 82 procent van de ondernemers in hun reclameacties probeert om naamsbekendheid onder […]

Lees hier alle tips!
PostNL

Haal meer omzet uit nieuwe klanten

Ruim de helft van de ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) wil meer omzet halen uit nieuwe klanten, blijkt uit onderzoek dat PostNL liet uitvoeren. Hoe doe je dat? Meer omzet halen uit nieuwe klanten is voor ondernemers de grootste uitdaging: 56 procent worstelt hiermee. Dat blijkt uit onderzoek dat DirectResearch in opdracht van […]

Lees hier alle tips!
PostNL

Meer omzet halen uit bestaande klant

Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) investeren het meest van hun marketing- en reclamebudget in het vinden van potentiële klanten, blijkt uit onderzoek dat PostNL liet uitvoeren. Hoe kun je nog meer omzet halen uit bestaande klanten? Bestaande klanten zorgen ervoor dat de zaak blijft draaien. Toch zie je dat niet terug in de […]

Lees hier alle tips!
PostNL

Met weinig budget klanten vinden

Een mooie tv-commercial is niet weggelegd voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb). Het is voor de helft van de ondernemers überhaupt een uitdaging om met hun beperkte budget nieuwe klanten aan te trekken. Dat blijkt uit onderzoek van PostNL. Welke mogelijkheden zijn er wél? Een ruime meerderheid van de ondernemers in het mkb […]

Lees hier alle tips!
PostNL

Maak kennis met Tessa Duste van Rooflife

Wij geloven in een persoonlijke boodschap. Communicatie op het juiste moment, in de juiste context. Dit is ook een van de uitdagingen van Tessa Duste van Rooflife. Zij is een van de geselecteerde ondernemers uit het MKB Marketing Onderzoek. Met haar deelname heeft zij een reclamecampagne gewonnen van PostNL. Wat verwacht zij van PostNL? Wij […]

Bekijk hier de video van Tessa
PostNL

Maak kennis met Frans van de Polder van Fruitmandje

Wij geloven in een persoonlijke boodschap. Communicatie op het juiste moment, in de juiste context. Dit is ook een van de uitdagingen van Frans van de Polder van Fruitmandje. Hij is een van de geselecteerde ondernemers uit het MKB Marketing Onderzoek. Met zijn deelname heeft hij een reclamecampagne gewonnen van PostNL. Wat verwacht hij van […]

Bekijk hier de video van Frans