Vergroten van de naamsbekendheid is het voornaamste doel van ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb), wanneer zij een reclameactie voor potentiële klanten beginnen. Om ook de omzet te verhogen is meer nodig.
Onbekend maakt onbemind. Het is dan ook niet verwonderlijk dat 82 procent van de ondernemers in hun reclameacties probeert om naamsbekendheid onder potentiële klanten te vergroten. Daarbij brengen ze hun organisatie onder de aandacht (eveneens 82 procent) en geven ze informatie over bestaande producten en diensten (77 procent). Dit blijkt uit onderzoek dat online marktonderzoeksbureau DirectResearch in opdracht van PostNL uitvoerde. Daaraan namen 246 mkb’ers deel die (mede)verantwoordelijk zijn voor de marketing, communicatie en reclameactiviteiten van hun bedrijf.
Meer omzet
Tegelijkertijd hoopt 56 procent van de ondernemers met een reclameactie meer omzet te halen uit nieuwe klanten. Dat is tegenstrijdig met een ander gegeven: minder dan de helft (44 procent) zegt potentiële klanten uit te nodigen voor een bezoek aan de (web)winkel of een activiteit. Het vergroten van de naamsbekendheid is een pré, maar daarmee stijgt de omzet nog niet automatisch. Hoe zorgt u ervoor dat de campagne zo is ingestoken dat nieuwe klanten hierdoor uw winkel bezoeken en zelfs een product of dienst afnemen? Enkele tips:
TIP: Maak een duidelijke selectie van de doelgroep
Selecteer uw doelgroep op wijk, plaats, regio, geslacht, leeftijd en inkomen. Hierop kunt u gericht de potentiële klanten benaderen, zoals met direct mailing, flyers, advertenties in lokale kranten en advertenties op Facebook. Ook kunt u met een nauwkeurige definitie van de doelgroep meer effect genereren, door de inhoud van de boodschap beter te laten aansluiten op hun interesses en behoeften. Beschikt u zelf niet over de juiste adressen en andere mogelijkheden om de doelgroep gericht te benaderen? Besteed dit dan uit.
TIP: Communiceer ontvanger- in plaats van zendergericht
Ontvangergericht communiceren vergt een andere manier van denken en schrijven. Als u uw bedrijf wilt promoten en meer naamsbekendheid wilt krijgen, bestaat het risico dat u teveel vanuit uzelf schrijft. U dient eerder direct antwoord te geven op de vraag van (potentiële) klanten. Zeg dus niet: ‘Als installatiebedrijf X hebben we de beste zonnepanelen en zonnecollectoren in ons assortiment’ maar: ‘Jaarlijks honderden euro’s besparen op de energierekening? Dat kan! Wij installeren voor u de beste zonnepanelen en zonnecollectoren.’
TIP: Laat klant in beweging komen
Schrijf zo dat uw doelgroep ook daadwerkelijk in beweging komt. In reclametermen: gebruik een duidelijke call-to-action. Daarvoor zijn verschillende foefjes: gebruik gebiedende wijs, eventueel na een vragende zin en gebruik woorden als ‘bespaar’, ‘al vanaf’, ‘van/voor’, ‘50% korting’, ‘profiteer’, ‘geniet’, ‘verdien’, ‘maak kans op’. Om uw doelgroep nog sneller in beweging te krijgen, kunt u bovendien een vorm van schaarste creëren of de actie voor een korte periode laten gelden, zoals: ‘de aanbieding geldt tot 14 januari’, ‘zolang de voorraad strekt’, ‘de eerste 25 deelnemers maken kans op een gratis ballonvaart’.
Wilt u persoonlijk en effectief communiceren met uw doelgroep? Op het juiste moment en in de juiste context, om het door u gewenste resultaat te bereiken? PostNL kan u daarbij helpen, zie www.effectvandirect.nl