Ondernemers in het mkb doen promotie zelf

De overgrote meerderheid van de ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) doet het meeste zelf op het gebied van marketing, reclame en promotie, zo blijkt uit onderzoek.

Het bedenken van reclames, advertenties en acties komt doorgaans uit de koker van de ondernemer (of het bedrijf) zelf. Dat geldt ook voor het bepalen en beschrijven van de doelgroep en het bepalen van wat ze met hun marketing- en reclameactiviteiten willen bereiken. Daarnaast bewaakt 80 procent van de ondernemers zelf het reclamebudget. Ook het netwerken en het bezoeken van bijeenkomsten doen ze over het algemeen zelf. Dit blijkt uit onderzoek dat online marktonderzoeksbureau DirectResearch in opdracht van PostNL uitvoerde. Wat de ondernemers wel uitbesteden? Ongeveer een kwart van de ondernemers huurt af en toe een externe partij in voor ondersteuning op het gebied van direct marketing. Bijvoorbeeld voor het vormgeven van reclames, advertenties en acties. Ongeveer een vijfde van de ondernemers besteedt het versturen en plaatsen van reclames en acties uit.

Zelf doen versus uitbesteden

Is het beter om zelf reclame te maken of om de promotie uit te besteden? Hieronder enkele afwegingen:

• Bespaar geld door zoveel mogelijk zelf te doen

Wil je je bedrijf (extra) promoten? Als je een aantal zaken zelf kunt doen, scheelt dat in de kosten. Schrijf om te beginnen een marketingplan. Dat kan best beknopt. Geef hierin antwoord op vragen als: wat heb ik te bieden, wat zijn mijn voordelen ten opzichte van concurrenten, wat wil ik met een reclameactie bereiken en hoe ga ik de gewenste doelgroep bereiken? Bedenk dan wat je prima zelf kunt doen en waarbij je hulp nodig hebt. Ook als je (delen van) een campagne uitbesteedt, is het goed om een marketingplan te hebben, zodat een externe partij hiermee aan de slag kan gaan.

• Ken je kwaliteiten en zwaktes

Een campagne met spelfouten, te schreeuwerige opmaak of ingewikkeld taalgebruik zorgt eerder voor negatieve reclame. Ook een actie zonder visie is al gauw verspilling van geld en tijd. Dus als het schrijven van teksten niet je sterkste kant is, besteed het dan uit. Of heb je geen kaas gegeten van ontwerpen, laat dit dan over aan een dtp’er.

• Een actie heeft weinig effect als het niet de juiste doelgroep bereikt

Heb je geen idee waar je doelgroep zich bevindt en/of hoe je die kunt bereiken? Schakel hiervoor dan een externe partij in. Want schieten met hagel is vaak duur en levert minder op dan wanneer je gericht de juiste doelgroep weet te bereiken. Bovendien kun je bijvoorbeeld via direct mail klanten persoonlijk aanspreken, wat de slagingskans vergroot. Ook een Facebook-advertentie biedt verschillende mogelijkheden om de juiste doelgroep te bereiken. De aanbieding wordt dan bijvoorbeeld alleen getoond in de gewenste plaats, regio of alleen aan mannen dan wel vrouwen.

• Tijd is geld

Vraagt een campagne veel tijd, waardoor andere werkzaamheden in de knel komen? Dan kan dit negatieve gevolgen hebben voor de omzet en service aan bestaande klanten en dus uiteindelijk geld kosten. Om dit te voorkomen kun je – wanneer het tijdgebrek structureel is – extra personeel aannemen. Slurpt een tijdelijk campagne te veel tijd op, dan kun je die campagne beter (deels) uitbesteden.

• Externe partijen komen vaak met frisse, creatieve ideeën en oplossingen

Een buitenstaander kijkt toch met andere ogen naar je bedrijf dan je zelf doet, dat geldt zowel voor de positieve als negatieve kanten. Welke aspecten aan je bedrijf moet je uitvergroten en hoe komt iets op de klant over? Ook bij het creatieve proces helpt een frisse blik van iemand van buiten. En iemand die van reclame en marketing zijn vak heeft gemaakt, heeft doorgaans creatieve ideeën en kent de mogelijkheden.

Wilt u persoonlijk en effectief communiceren met uw doelgroep? Op het juiste moment en in de juiste context, om het door u gewenste resultaat te bereiken? PostNL kan u daarbij helpen, zie www.effectvandirect.nl

Dit is een partnerpagina. De redactie van EW is niet verantwoordelijk voor de inhoud.
PostNL

‘Reclame gaat om vertrouwen’

Opvallen tussen de drieduizend reclameboodschappen die we dagelijks krijgen: hoe doe je dat? En welke middelen zijn effectief? Daarover lieten zo’n 150 ondernemers zich bijpraten tijdens het MKB Reclame-event van PostNL en Elsevier, dat plaatsvond in het Oude Magazijn in Amersfoort. Volgens onderzoek vindt de helft van de mkb’ers het een uitdaging om – binnen […]

Lees verder
PostNL

Zo zet u social media, e-mail en netwerken het effectiefst in

Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) gebruiken in de eerste plaats social media om bestaande klanten te behouden en nieuwe klanten te vinden, blijkt uit onderzoek. Hoe kunt u deze en andere mediakanalen zo effectief mogelijk inzetten? Ondernemers zetten voor zowel bestaande als potentiële klanten flink in op social media. Daarnaast versturen ze e-mails, […]

Lees hier alle tips!
PostNL

Laat online en offline marketing elkaar versterken

Welk mediakanaal kunt u het best inzetten om bestaande en potentiële klanten te bereiken? Direct mail via de brievenbus of toch een advertentie op Facebook? Gelukkig hoeft u niet te kiezen: het kan allebei. Wie online en offline marketing goed op elkaar afstemt, zorgt ervoor dat het één het ander versterkt. Zo haalt u meer […]

Lees hier alle tips!
PostNL

Laat zien wie u bent met een online video

Met een bedrijfsvideo vertelt u het verhaal van uw bedrijf. Een goede bedrijfsvideo inspireert en overtuigt klanten van de waarde van uw producten of diensten. Vijf tips om van video een succes te maken. 1. Kijk het kunstje af Op het internet zijn veel bedrijfsvideo’s te vinden, goede en slechte. Doe daar uw voordeel mee! […]

Lees hier alle tips!
PostNL

Van meer naamsbekendheid naar hogere omzet

Vergroten van de naamsbekendheid is het voornaamste doel van ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb), wanneer zij een reclameactie voor potentiële klanten beginnen. Om ook de omzet te verhogen is meer nodig. Onbekend maakt onbemind. Het is dan ook niet verwonderlijk dat 82 procent van de ondernemers in hun reclameacties probeert om naamsbekendheid onder […]

Lees hier alle tips!
PostNL

Haal meer omzet uit nieuwe klanten

Ruim de helft van de ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) wil meer omzet halen uit nieuwe klanten, blijkt uit onderzoek dat PostNL liet uitvoeren. Hoe doe je dat? Meer omzet halen uit nieuwe klanten is voor ondernemers de grootste uitdaging: 56 procent worstelt hiermee. Dat blijkt uit onderzoek dat DirectResearch in opdracht van […]

Lees hier alle tips!
PostNL

Meer omzet halen uit bestaande klant

Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) investeren het meest van hun marketing- en reclamebudget in het vinden van potentiële klanten, blijkt uit onderzoek dat PostNL liet uitvoeren. Hoe kun je nog meer omzet halen uit bestaande klanten? Bestaande klanten zorgen ervoor dat de zaak blijft draaien. Toch zie je dat niet terug in de […]

Lees hier alle tips!
PostNL

Met weinig budget klanten vinden

Een mooie tv-commercial is niet weggelegd voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb). Het is voor de helft van de ondernemers überhaupt een uitdaging om met hun beperkte budget nieuwe klanten aan te trekken. Dat blijkt uit onderzoek van PostNL. Welke mogelijkheden zijn er wél? Een ruime meerderheid van de ondernemers in het mkb […]

Lees hier alle tips!
PostNL

Maak kennis met Tessa Duste van Rooflife

Wij geloven in een persoonlijke boodschap. Communicatie op het juiste moment, in de juiste context. Dit is ook een van de uitdagingen van Tessa Duste van Rooflife. Zij is een van de geselecteerde ondernemers uit het MKB Marketing Onderzoek. Met haar deelname heeft zij een reclamecampagne gewonnen van PostNL. Wat verwacht zij van PostNL? Wij […]

Bekijk hier de video van Tessa
PostNL

Maak kennis met Frans van de Polder van Fruitmandje

Wij geloven in een persoonlijke boodschap. Communicatie op het juiste moment, in de juiste context. Dit is ook een van de uitdagingen van Frans van de Polder van Fruitmandje. Hij is een van de geselecteerde ondernemers uit het MKB Marketing Onderzoek. Met zijn deelname heeft hij een reclamecampagne gewonnen van PostNL. Wat verwacht hij van […]

Bekijk hier de video van Frans