De overgrote meerderheid van de ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) doet het meeste zelf op het gebied van marketing, reclame en promotie, zo blijkt uit onderzoek.
Het bedenken van reclames, advertenties en acties komt doorgaans uit de koker van de ondernemer (of het bedrijf) zelf. Dat geldt ook voor het bepalen en beschrijven van de doelgroep en het bepalen van wat ze met hun marketing- en reclameactiviteiten willen bereiken. Daarnaast bewaakt 80 procent van de ondernemers zelf het reclamebudget. Ook het netwerken en het bezoeken van bijeenkomsten doen ze over het algemeen zelf. Dit blijkt uit onderzoek dat online marktonderzoeksbureau DirectResearch in opdracht van PostNL uitvoerde. Wat de ondernemers wel uitbesteden? Ongeveer een kwart van de ondernemers huurt af en toe een externe partij in voor ondersteuning op het gebied van direct marketing. Bijvoorbeeld voor het vormgeven van reclames, advertenties en acties. Ongeveer een vijfde van de ondernemers besteedt het versturen en plaatsen van reclames en acties uit.
Zelf doen versus uitbesteden
Is het beter om zelf reclame te maken of om de promotie uit te besteden? Hieronder enkele afwegingen:
• Bespaar geld door zoveel mogelijk zelf te doen
Wil je je bedrijf (extra) promoten? Als je een aantal zaken zelf kunt doen, scheelt dat in de kosten. Schrijf om te beginnen een marketingplan. Dat kan best beknopt. Geef hierin antwoord op vragen als: wat heb ik te bieden, wat zijn mijn voordelen ten opzichte van concurrenten, wat wil ik met een reclameactie bereiken en hoe ga ik de gewenste doelgroep bereiken? Bedenk dan wat je prima zelf kunt doen en waarbij je hulp nodig hebt. Ook als je (delen van) een campagne uitbesteedt, is het goed om een marketingplan te hebben, zodat een externe partij hiermee aan de slag kan gaan.
• Ken je kwaliteiten en zwaktes
Een campagne met spelfouten, te schreeuwerige opmaak of ingewikkeld taalgebruik zorgt eerder voor negatieve reclame. Ook een actie zonder visie is al gauw verspilling van geld en tijd. Dus als het schrijven van teksten niet je sterkste kant is, besteed het dan uit. Of heb je geen kaas gegeten van ontwerpen, laat dit dan over aan een dtp’er.
• Een actie heeft weinig effect als het niet de juiste doelgroep bereikt
Heb je geen idee waar je doelgroep zich bevindt en/of hoe je die kunt bereiken? Schakel hiervoor dan een externe partij in. Want schieten met hagel is vaak duur en levert minder op dan wanneer je gericht de juiste doelgroep weet te bereiken. Bovendien kun je bijvoorbeeld via direct mail klanten persoonlijk aanspreken, wat de slagingskans vergroot. Ook een Facebook-advertentie biedt verschillende mogelijkheden om de juiste doelgroep te bereiken. De aanbieding wordt dan bijvoorbeeld alleen getoond in de gewenste plaats, regio of alleen aan mannen dan wel vrouwen.
• Tijd is geld
Vraagt een campagne veel tijd, waardoor andere werkzaamheden in de knel komen? Dan kan dit negatieve gevolgen hebben voor de omzet en service aan bestaande klanten en dus uiteindelijk geld kosten. Om dit te voorkomen kun je – wanneer het tijdgebrek structureel is – extra personeel aannemen. Slurpt een tijdelijk campagne te veel tijd op, dan kun je die campagne beter (deels) uitbesteden.
• Externe partijen komen vaak met frisse, creatieve ideeën en oplossingen
Een buitenstaander kijkt toch met andere ogen naar je bedrijf dan je zelf doet, dat geldt zowel voor de positieve als negatieve kanten. Welke aspecten aan je bedrijf moet je uitvergroten en hoe komt iets op de klant over? Ook bij het creatieve proces helpt een frisse blik van iemand van buiten. En iemand die van reclame en marketing zijn vak heeft gemaakt, heeft doorgaans creatieve ideeën en kent de mogelijkheden.
Wilt u persoonlijk en effectief communiceren met uw doelgroep? Op het juiste moment en in de juiste context, om het door u gewenste resultaat te bereiken? PostNL kan u daarbij helpen, zie www.effectvandirect.nl