‘Reclame gaat om vertrouwen’

Opvallen tussen de drieduizend reclameboodschappen die we dagelijks krijgen: hoe doe je dat? En welke middelen zijn effectief? Daarover lieten zo’n 150 ondernemers zich bijpraten tijdens het MKB Reclame-event van PostNL en Elsevier, dat plaatsvond in het Oude Magazijn in Amersfoort.

Volgens onderzoek vindt de helft van de mkb’ers het een uitdaging om – binnen een redelijk budget – aan promotie te doen. On- en offline kanalen moeten elkaar aanvullen. De tijd is voorbij dat je kunt volstaan met een mooie advertentiecampagne in krant of tijdschrift. Bovendien is de reclameboodschap persoonlijker geworden en zul je de consument op het juiste moment moeten bereiken. ‘Een goede marketingcampagne hoeft niet veel te kosten’, stelt Ludo Voorn, directeur marketing PostNL. ‘Begin klein. Met bijvoorbeeld een DM-actie onder 3.000 adressen in de buurt. Met de huidige data kunnen we heel gericht de juiste doelgroep bereiken. Ook een Adwords-campagne op Google kan, zelfs met een beperkt budget, effectief zijn. Maar begin bij je doelgroep.’

Lef tonen

Ondernemer Bernd Damme durft stellige uitspraken aan, zoals ’Ken je klant beter dan je moeder’. Lef tonen, dat is de boodschap van Damme, die op zijn 16e begon met Eyewear.nl, een webshop voor zonnebrillen en in 2011 met Palliano, een online modezaak voor maatkostuums, dassen en vlinderstrikken. ‘Je kunt meer dan je vooraf denkt. Denk in mogelijkheden.’ Illustratief is de marketingstunt rondom de lancering van Pelliano.nl. Het evenement vond plaats bij Hotel New York in Rotterdam. ‘We realiseerden ons dat modejournalisten uit de grachtengordel er niet warm voor zouden lopen’, vertelt Damme. ‘

Ken je klant beter dan je moeder

Tenzij we ze per helikopter zouden overvliegen. Een dure grap? Welnee, het kostte ons niets. We vertelden het helikopterbedrijf dat ze op televisie zouden komen. Wat ook gebeurde. De journalisten zorgden voor goede pr.’ De 25-jarige ondernemer doceert enkele marketinglessen. ‘Zoek samenwerking, zoals de winkeliers van de Amsterdamse negenstraatjes.com dat deden. Zoek ambassadeurs. Matthijs van Nieuwkerk droeg een tijdje Pellianodassen in De Wereld Draait Door. En, wat soms helpt, creëer een vijand – de advertenties van Suitsupply zijn seksistisch, maar op een humorvolle manier. Het blijft publiciteit opleveren. Heel belangrijk: raak de juiste snaar bij je klant, verstuur geen zielloze e-mails, maar persoonlijke. Als je dat lukt, is je return on investment hoog.’

Storytelling

De rode draad tijdens het MKB Reclame-event was toch wel het motto ‘gebruik de kracht van het verhaal’. Met andere woorden: doe aan storytelling. Tony Chocolonely is het succesvoorbeeld. De kleine chocolademaker strijdt voor een slaafvrije cacaoteelt. Hoe onrechtvaardig de cacao-industrie in elkaar zit, is te lezen aan de binnenkant van de vrolijk gekleurde wikkels. Maar komt ook visueel – door ongelijke stukken – terug in de reep. Chief Chocolate Officer Henk-Jan Beltman is ervan overtuigd dat de slavernij binnen tien jaar is uitgebannen. ‘We vechten tegen 8 grote merken, maar zullen de strijd winnen.’ Beltman leent daarbij een quote van Anita Roddick, oprichter van de Bodyshop: ‘If you think you’re too small to have an impact, try going to bed with a mosquito’.

Gericht targeten

Tijdens de workshops krijgen deelnemers praktische tips en best practices aangereikt. Rolph Sturing, campagne en DM-specialist, schetst hoe de ideale marketingstrategie er uitziet. ‘Reclame is een kwestie van vertrouwen. Je kunt klanten pas voor je winnen als je minimaal zeven contactmomenten creëert. Dat kan door een advertentie, een DM-actie, een bericht op Facebook, een artikel in het huis-aan-huisblad, een abri bij de bushalte of een banner op internet.’ Daarbij moet de boodschap aansluiten bij de ontvanger. Sturing: ‘Dankzij alle data waarover PostNL beschikt, weten we precies welk huishouden er achter elke voordeur zit. En ook welk consumentgedrag daarbij hoort.

Je kunt klanten pas voor je winnen als je minimaal zeven contactmomenten creëert

We kunnen dus scherp onze pijlen richten op de juiste doelgroep.’ Sturing tipt het gebruik van Facebook om te testen hoe de doelgroep mogelijke acties waardeert. Op basis van de uitkomst kun je de beste DM-aanbieding posten. Tijdens een interactieve sessie lieten mkb’ers hun reclame-uiting beoordelen via eyetracking. Een techniek die oogbewegingen meet en daarmee beoordeelt of een reclame-uiting logisch in elkaar steekt. En welke verbeteringen mogelijk zijn. ‘Op veel uitingen staat teveel tekst. Ook het beeld is bepalend’, aldus Marja Ruigrok, directeur van marktonderzoekbedrijf Ruigrok Netpanel. ‘Laat iemand op de foto naar je product kijken, dan zal de websitebezoeker dat ook sneller doen.’

Do’s en don’ts in reclame 1 Speel in op de behoefte van je klant: Ondernemers vertellen vaak over hun product. Daar gaat het in eerste instantie niet om. Een consument wil geen hypotheek, maar een fijn huis om in te wonen. Breng dat in beeld met sfeerfoto’s. Geef hem een goed gevoel.
2 Wees onderscheidend en persoonlijk: Vertel als ondernemer zelf je verhaal, gebruik geen stockfoto maar zet jezelf in de schijnwerpers.
3 Gebruik je ‘stopping power’: Trek de aandacht van je klant met een aanbieding of typisch product. Het kan een oranje sok zijn, of een te gekke aanbieding.
4 Durf te kiezen: Dat geldt voor de etalage van je winkel, maar ook voor je website of op de menukaart. Help je klant kiezen door niet teveel aan te bieden. Presenteer het desnoods in categorieën.
5 Gebruik de angst om te verliezen: Mensen willen niet het gevoel hebben dat ze kunnen verliezen. Daarom scoren acties als ‘vandaag 25% korting’ beter dan dezelfde actie
zonder tijdlimiet.
6 Geef de klant een cadeautje: Als je je klant iets schenkt, heb je meteen een streepje voor. Hoe klein of subtiel ook, het werkt.
7 Organiseer spaaracties: Het liefst met een ouderwets stempeltje. Het is en blijft
de klassieke klantenbinder.

Dit is een partnerpagina. De redactie van EW is niet verantwoordelijk voor de inhoud.
PostNL

Zo zet u social media, e-mail en netwerken het effectiefst in

Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) gebruiken in de eerste plaats social media om bestaande klanten te behouden en nieuwe klanten te vinden, blijkt uit onderzoek. Hoe kunt u deze en andere mediakanalen zo effectief mogelijk inzetten? Ondernemers zetten voor zowel bestaande als potentiële klanten flink in op social media. Daarnaast versturen ze e-mails, […]

Lees hier alle tips!
PostNL

Ondernemers in het mkb doen promotie zelf

De overgrote meerderheid van de ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) doet het meeste zelf op het gebied van marketing, reclame en promotie, zo blijkt uit onderzoek. Het bedenken van reclames, advertenties en acties komt doorgaans uit de koker van de ondernemer (of het bedrijf) zelf. Dat geldt ook voor het bepalen en beschrijven […]

Lees hier alle tips!
PostNL

Laat online en offline marketing elkaar versterken

Welk mediakanaal kunt u het best inzetten om bestaande en potentiële klanten te bereiken? Direct mail via de brievenbus of toch een advertentie op Facebook? Gelukkig hoeft u niet te kiezen: het kan allebei. Wie online en offline marketing goed op elkaar afstemt, zorgt ervoor dat het één het ander versterkt. Zo haalt u meer […]

Lees hier alle tips!
PostNL

Laat zien wie u bent met een online video

Met een bedrijfsvideo vertelt u het verhaal van uw bedrijf. Een goede bedrijfsvideo inspireert en overtuigt klanten van de waarde van uw producten of diensten. Vijf tips om van video een succes te maken. 1. Kijk het kunstje af Op het internet zijn veel bedrijfsvideo’s te vinden, goede en slechte. Doe daar uw voordeel mee! […]

Lees hier alle tips!
PostNL

Van meer naamsbekendheid naar hogere omzet

Vergroten van de naamsbekendheid is het voornaamste doel van ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb), wanneer zij een reclameactie voor potentiële klanten beginnen. Om ook de omzet te verhogen is meer nodig. Onbekend maakt onbemind. Het is dan ook niet verwonderlijk dat 82 procent van de ondernemers in hun reclameacties probeert om naamsbekendheid onder […]

Lees hier alle tips!
PostNL

Haal meer omzet uit nieuwe klanten

Ruim de helft van de ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) wil meer omzet halen uit nieuwe klanten, blijkt uit onderzoek dat PostNL liet uitvoeren. Hoe doe je dat? Meer omzet halen uit nieuwe klanten is voor ondernemers de grootste uitdaging: 56 procent worstelt hiermee. Dat blijkt uit onderzoek dat DirectResearch in opdracht van […]

Lees hier alle tips!
PostNL

Meer omzet halen uit bestaande klant

Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) investeren het meest van hun marketing- en reclamebudget in het vinden van potentiële klanten, blijkt uit onderzoek dat PostNL liet uitvoeren. Hoe kun je nog meer omzet halen uit bestaande klanten? Bestaande klanten zorgen ervoor dat de zaak blijft draaien. Toch zie je dat niet terug in de […]

Lees hier alle tips!
PostNL

Met weinig budget klanten vinden

Een mooie tv-commercial is niet weggelegd voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb). Het is voor de helft van de ondernemers überhaupt een uitdaging om met hun beperkte budget nieuwe klanten aan te trekken. Dat blijkt uit onderzoek van PostNL. Welke mogelijkheden zijn er wél? Een ruime meerderheid van de ondernemers in het mkb […]

Lees hier alle tips!
PostNL

Maak kennis met Tessa Duste van Rooflife

Wij geloven in een persoonlijke boodschap. Communicatie op het juiste moment, in de juiste context. Dit is ook een van de uitdagingen van Tessa Duste van Rooflife. Zij is een van de geselecteerde ondernemers uit het MKB Marketing Onderzoek. Met haar deelname heeft zij een reclamecampagne gewonnen van PostNL. Wat verwacht zij van PostNL? Wij […]

Bekijk hier de video van Tessa
PostNL

Maak kennis met Frans van de Polder van Fruitmandje

Wij geloven in een persoonlijke boodschap. Communicatie op het juiste moment, in de juiste context. Dit is ook een van de uitdagingen van Frans van de Polder van Fruitmandje. Hij is een van de geselecteerde ondernemers uit het MKB Marketing Onderzoek. Met zijn deelname heeft hij een reclamecampagne gewonnen van PostNL. Wat verwacht hij van […]

Bekijk hier de video van Frans