Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) gebruiken in de eerste plaats social media om bestaande klanten te behouden en nieuwe klanten te vinden, blijkt uit onderzoek. Hoe kunt u deze en andere mediakanalen zo effectief mogelijk inzetten?
Ondernemers zetten voor zowel bestaande als potentiële klanten flink in op social media. Daarnaast versturen ze e-mails, gaan netwerken en bezoeken bijeenkomsten. Dit blijkt uit onderzoek dat DirectResearch in opdracht van PostNL uitvoerde. Hoe zorgt u ervoor dat u potentiële klanten bereikt, bestaande klanten behoudt en zelfs een sterkere band met hen opbouwt via deze kanalen? Elk kanaal heeft zijn eigen mogelijkheden. Wij zetten ze voor u op een rij.
Social media
Het voordeel van social media is dat er interactie kan plaatsvinden tussen uzelf en bestaande en potentiële klanten. Wie dat goed aanpakt, verhoogt de loyaliteit en klanttevredenheid van bestaande klanten. Daarnaast geeft u met hulp van social media uw onderneming een gezicht en vergroot u de naamsbekendheid. Hoe pakt u dat aan? Maak eerst een gefundeerde keuze tussen sociale netwerken (zoals Facebook, LinkedIn en Twitter). Stel iemand verantwoordelijk voor het beheren hiervan en bedenk vervolgens wat en in welke vorm(en) u boodschappen verzendt. Denk daarbij aan een advertentie, blog of een online video.
Een aantal tips:
>> Plaats een advertentie met een leuke kortings- of winactie om nieuwe klanten aan te trekken
>> Geef tips en deel een voor uw doelgroep interessant nieuwsbericht om klanten aan u te binden.
>> Vraag om een mening of lok reacties uit door een prikkelende blog of foto te plaatsen.
>> Deel, met toestemming van uw klanten, foto’s van projecten: het bouwbedrijf van een net opgeleverde serre, een fotograaf van een recente fotoshoot, een kapper van een klant met een origineel kapsel. Voordeel is dat de klant dit beeld mogelijk ook weer deelt onder zijn of haar netwerk.
E-mail is een perfecte manier om bestaande en potentiële klanten persoonlijk te bereiken. Neem daarbij wel de volgende regels in acht:
>> Spreek hen, net als bij mailings via de brievenbus, liefst bij naam aan
>> De ontvanger moet direct geprikkeld worden door het onderwerp van de mail, de titel en tussenkoppen
>> Zorg er voor dat de e-mail op een smartphone en tablet goed leesbaar is
>> Daarnaast is de mail zo beknopt mogelijk geschreven en bevat het relevante informatie voor de doelgroep. De mail kan bijvoorbeeld bestaan uit een of enkele korte berichten die ontvangers kunnen aanklikken en verder kunnen lezen op uw website. Voordeel hiervan is dat zo meetbaar is welke artikelen het goed doen en welke minder
>> E-mails kunnen gebruikt worden voor acties, maar geef het liefst ook interessante informatie en tips.
Netwerken en bijeenkomsten
Doen: ga op een voor uw doelgroep interessante beurs staan, biedt hiervoor kortingskaarten aan en geef bestaande klanten die zich bij de stand melden een leuk cadeautje. Maak de stand extra aantrekkelijk door alle bezoekers de mogelijkheid te bieden om iets te winnen. Om mee te doen vullen ze dan hun (e-mail)adres en/of andere gegevens in. Die gegevens kunt u later gebruiken om de potentiële klanten gericht te benaderen.
Tot slot: welk mediakanaal u ook kiest, benader de doelgroep zo persoonlijk mogelijk en overstelp hen niet met commerciële berichten en advertenties.
Wilt u persoonlijk en effectief communiceren met uw doelgroep? Op het juiste moment en in de juiste context, om het door u gewenste resultaat te bereiken? PostNL kan u daarbij helpen, zie www.effectvandirect.nl