Het was de duurste file op aarde: de rij zeeschepen in en voor het Suezkanaal, dat dit voorjaar werd geblokkeerd door het containerschip Ever Given. Deze opstopping drukte iedereen met de neus op een vaak veronachtzaamd feit: zonder de zeevaart komt onze economie piepend en krakend tot stilstand.
ALS MARITIEME NATIE MOGEN WE ECHT TROTS ZIJN OP ONZE ZEESCHEEPVAART
Wie deze zomer op zoek was naar briketten voor de barbecue, agenda’s voor het nieuwe schooljaar of oranje prullaria voor het EK-voetbal, kwam vaak van een koude kermis thuis: veel grondstoffen en producten waren op hun reis van China naar Rotterdam blijven steken in het Suezkanaal, opgeborgen in een van de duizenden containers op de Ever Given. De tekorten werden in alle sectoren van de maatschappij gevoeld – een reminder hoe afhankelijk we zijn van de zeescheepvaart.
“Het is een cruciale bedrijfstak, maar een die stil en betrouwbaar zijn werk verricht”, vertelt Annet Koster, directeur van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR). “Weinig mensen beseffen dat 90% van alle producten die ze gebruiken in hun leven ooit via een schip zijn aangevoerd. En dat gebeurt op een relatief schone manier: de scheepvaart is nog altijd zo’n 70 keer schoner dan transport per vliegtuig. Er wordt overigens hard gewerkt om de sector nog schoner te maken: het streven is om per 2050 te varen met netto nul CO2-emissie.”
Innoverende sector
Nederland is op dit wereldtoneel vooral sterk in de Europese kustvaart. Zeescheepvaart bestaat niet alleen uit enorme mammoettankers en containerschepen, maar ook uit ferry’s en cruiseschepen, koel- en vriesvaart, baggerboten, grote zeeslepers die grote objecten verplaatsen en werkschepen die windmolens op zee installeren. Voor het grootste deel komt onze zeevaart echter voor rekening van de kleinere koopvaardijschepen, die de Europese kustwateren bevaren. De Nederlandse scheepvaartsector omvat zo’n 2.300 schepen. Dat kunnen er meer zijn, als onze dienstverlening nog wat internationaler wordt, aldus Koster.
“Daarvoor is afgestemd beleid nodig en dat lijkt nu dichterbij te komen met het voornemen van de overheid om een maritieme autoriteit op te richten. Vergeet niet: de zeescheepvaart is een sterk innoverende sector, met snelle ontwikkelingen in zaken als autonoom varen, documentafhandeling, onderhoud op afstand en ‘smart shipping’: wat is bijvoorbeeld de beste route bij slecht weer? Het is een razend interessante wereld om in te werken. Als maritieme natie mogen we echt trots zijn op deze veelzijdige sector.”
Gelukkig kost het, mede dankzij zeescheepvaart.nl, steeds minder moeite om dat uit te leggen, lacht ze. “De Ever Given werd mede vlot getrokken door een Nederlandse zeesleper, simpelweg omdat die wereldwijd de sterkste is. Need I say more?”