Amega groeit. Zo nam het autodealerbedrijf in 2021 de Peugeot- en Citroenvestiging van PHG Visscher over, en dit jaar Opel Centrale. De directieleden Kees Peels, Niels ter Brake en Leen de Koning zijn tevreden over de prestaties van het bedrijf in 2021 en verwachten dat het resultaat van 2022 in lijn ligt met die van vorig jaar. Toch heeft Amega net als veel andere bedrijven te maken met grote uitdagingen. Dit als gevolg van productietekorten bij de fabrikanten, personeelstekorten, hoge inflatie en hoge energiekosten.
“Gezien de omstandigheden gaat het goed, maar die omstandigheden zijn zeer uitdagend”, vat De Koning samen. “De kunst hierbij is om het vooral beter te doen dan een ander. Zo blijven we focussen op klant- en medewerkerstevredenheid, en natuurlijk op onze vermogenspositie en het bedrijfsresultaat.” Peels haakt hierop in: “Het draait er bijvoorbeeld om schaarste te managen en zeer goed blijven te communiceren met onze klanten. Daarnaast zijn we zuinig op onze medewerkers. We belonen en stimuleren de mensen die het fijn vinden om bij ons te werken.”
Verder neemt Amega als grote werkgever in de regio haar maatschappelijke verantwoordelijkheid door zich lokaal in te zetten en haar klanten te helpen bij de transitie naar duurzame mobiliteit. Ter Brake legt uit dat klanten, werknemers en partners dit enorm waarderen. “Het maakt ondernemen rijker en leuker.”
Volgens de heren zijn er nog volop kansen in de mobiliteitsmarkt. Zij maken zich geen grote zorgen over een eventuele nieuwe crisis als gevolg van de hoge inflatie. “Onze branche gaat al jaren van crisis naar crisis. We gaan er steeds beter mee om. Dat geeft ook vertrouwen voor de toekomst”, aldus De Koning tot besluit.