Q-Park denkt (mee) in slimme mobiliteitsoplossingen

Hoe kunnen we onze omgeving leefbaarder maken, zonder op bereikbaarheid in te leveren? Het is de grondgedachte van alle nieuwe projecten van Q-Park. ‘Voor autoluwe binnensteden, zijn onze parkeergarages een deel van de oplossing..’

We gaan in 2024 vijf parkeergarages uitrusten met zonnepanelen, gekoppeld aan grote batterijen

Parkeren blijft de basis, maar Q-Park kijkt breder. De parkeerdienstverlener wil uitdrukkelijk onderdeel zijn van complexere vraagstukken over stedelijke ontwikkeling en zoekt verbinding met overheden, ontwikkelaars en partners.

Fred Wilkes, Directeur Business Development bij Q-Park, wijst op de nieuwe Mobility Hub Den Haag Centrum, een bestaande Q-Park-locatie die een flinke transformatie heeft ondergaan. Wilkes: ‘Samen met Shell hebben we daar een groot aantal laadpalen en snelladers geplaatst, voor bezoekend verkeer, maar ook voor taxi’s of voor logistieke partijen die steeds meer verplicht worden in binnensteden elektrisch te rijden.’ De Mobility Hub heeft daarnaast een café, een stomerij en wasservice, vergaderzaal en werkplekken. ‘In dezelfde garage hebben we een groot deel van de ruimte ingericht voor deelmobiliteit, denk aan deelfietsen en deelscooters. Bezoekers kunnen zo op een gemakkelijke en efficiënte wijze overstappen. Tegelijkertijd werken we de verrommeling van het straatbeeld tegen, door de vele scooters die overal staan en liggen onder te brengen in een parkeerfaciliteit. Door een stallingsverbod daaromheen in te voeren, draag je bij aan een betere kwaliteit van de openbare ruimte.’ Dat gebeurt ook door auto’s van straat naar garages te verplaatsen . Het maakt buurten autoluw, en er komt meer ruimte voor mens, fiets en groen.

Niet inleveren op bereikbaarheid

Hoe kunnen we onze omgeving leefbaarder maken, zonder op bereikbaarheid in te leveren? Het is, zegt Wilkes, de grondgedachte van alle nieuwe projecten van Q-Park. Als aanstekelijk voorbeeld noemt hij ook Q-Park Oostpoort , een Q-Park-garage dicht bij het Amsterdamse Oosterpark. Wilkes: ‘Daar werken we samen met Mobian, een partij die ook deelfietsen ter beschikking stelt. Het is een van de vele voorbeelden van onze samenwerking met tal van partners. Bij het reserveren van een parkeerplek in Oostpoort, reserveer je direct een deelfiets. Eenzelfde service hebben we opgezet op onze locatie Q-Park Westerpark . Het is sterk gericht op inboundverkeer. Je rijdt naar de stadsrand en vervolgt je weg op een alternatieve manier, verder de stad in .’

In wezen zit die koppeling van verschillende vormen van vervoer al diep in het dna van Q-Park. ‘Al vanaf begin 2000,’ zegt Wilkes, ‘werken we samen met de NS en doen de exploitatie van de betaalde P+R-terreinen. Vandaaruit maak je als automobilist de overstap op trein, bus, tram of metro. Tegenwoordig gaat het in elk coalitieakkoord van de grote steden over mobility hubs. Maar kijk eens naar die P+R-terreinen, dat zijn al tientallen jaren de snijpunten tussen verschillende vormen van vervoer, van origine zijn dat altijd al mobility hubs geweest.’

Zelfvoorzienend

In het verleden, zegt Wilkes, is vanuit de lokale politiek vaak gestuurd op: hoe krijgen we de auto de binnenstad uit? De auto is dan het probleem waar we vanaf moeten, maar deze zal niet verdwijnen. Onze locaties vormen juist een deel van de oplossing. Op het moment dat je parkeergarages faciliteert met talrijke andere diensten en services, geef je ze een veel bredere relevantie. De mogelijkheid om vooraf een parkeerplaats te reserveren, draagt bij aan minder zoekverkeer in de stad. Of kijk naar het elektrisch laden: meer dan tien jaar geleden …. hadden we al laadpalen in onze garages, en we blijven uitbreiden. Met Shell Recharge plaatsen we 1.750 laadpalen eind 2024 en in onze gezamenlijke Mobility Hubs plaatsen we snelladers. Zo werken we met Q-Park mee aan het elektrificeren van het wagenpark in Nederland.’ Gooit het overbelaste elektriciteitsnet daarbij geen roet in het eten? Wilkes: ‘We gaan dit jaar vijf parkeergarages uitrusten met zonnepanelen, gekoppeld op locatie aan grote batterijen. Met die opslag van stroom kunnen we wat meer loskomen van het net. Dat is voor nu wel het plaatje van de toekomst: meer zelfvoorzienend, minder belastend voor het net . En we leveren ook stroom terug. Zo fungeren onze parkeergarages als batterij voor de stad.’

Dit is een partnerpagina. De redactie van EW is niet verantwoordelijk voor de inhoud.
Innovatief Nederland

Smart equity voor ondernemingen met een groeistrategie

Nederlandse MKB Participatiemaatschappij (NMP) is een sparringpartner die meedenkt over de strategie en verdere groei van de deelneming. Senior Investment manager Hendrik Stegenga somt de twee belangrijkste voorwaarden voor een succesvolle acquisitie op: ‘Een bedrijf moet financieel gezond zijn en een sterk management hebben. We kijken naar beide aspecten. De strategie en cijfers moeten kloppen. […]

Lees verder
Innovatief Nederland

Met een Big Ass Battery: ben je overal razendsnel voorzien van krachtige, ‘groene’ energie

Big Ass Battery is wat je noemt een kampioen in zijn klasse. De Batterijstroom kun je als duurzaam alternatief gebruiken voor het dieselaggregaat, als fast charger om EV’s op te laden of als netverzwaring. Ons product zit vol met slimme software, dit komt door ons eigen energiemanagementsysteem. In onze fabriek in Helmond bouwen en testen […]

Lees verder
Innovatief Nederland

Niet-financiële gegevens steeds belangrijker in de keten

Naast de traditionele financiële verslaglegging moeten corporate organisaties vanaf dit jaar ook over hun niet-financiële prestaties rapporteren volgens de nieuwe Europese wet Corporate Sustainability Reportding Directive (CSRD). Zij dienen te rapporteren over de hele bedrijfsketen, waardoor het ook toeleveranciers gaat raken. Twinfield speelt met haar online boekhoudpakket in op deze trend, door het nu mogelijk […]

Lees verder
Innovatief Nederland

Een gat in de elektrische laadpalen markt

Groen-Eco, prominent in elektrische laadpalen voor de semi openbare markt, is een voorbeeld van slim ondernemerschap gecombineerd met hart voor een duurzame wereld. ‘De kenners zeiden: niet doen, wordt niks.’ Dan zie je dat alle huurders in het kantoor meebetalen aan de ‘tank’beurten van degenen die een elektrische auto hebben. ‘We schrijven 2015 en de […]

Lees verder
Innovatief Nederland

De weg naar een emissievrije bouwplaats gaat via emissiearm

De toekomst zal steeds meer gaan bestaan uit emissievrije projecten. Geen uitstoot meer op de bouwplaats, in de infra en bij grote evenementen. Bredenoord is al 85 jaar dé specialist in tijdelijke en mobiele stroomoplossingen. Met alleen een batterij of eenvoudige hybride opstelling ben je er vaak niet om aan de stroomvraag te voldoen Onder […]

Lees verder
Innovatief Nederland

Duiker Clean Technologies: schone, betaalbare en duurzame energie beschikbaar maken voor iedereen

Een Nederlands, maar internationaal opererend technologie- en ingenieursbureau trekt wereldwijd klanten en aandacht met technische oplossingen van hoge kwaliteit die schone, betaalbare en duurzame energie beschikbaar maken voor iedereen. ‘Duiker Clean Technologies is dé innovatieve partner voor langetermijnoplossingen.’ Door onze expertise krijgt Duiker Clean Technologies wereldwijd erkenning voor kwaliteit in technische oplossingen die een positieve […]

Lees verder
Innovatief Nederland

Hoogwaardige dienstverlening en efficiency door geavanceerde HR- en payroll software

Digitalisering is in vrijwel elke branche gewenst en zelfs noodzakelijk. De software van Nmbrs zorgt ervoor dat bedrijven vooroplopen waar het salaris- en HR zaken betreft. Er is een groeiend tekort aan accountants in Nederland. Het beroep heeft soms een wat stoffig imago gekregen en lijkt voor velen minder aantrekkelijk dan het ooit was. Ook […]

Lees verder