De fysieke winkel is bezig aan een comeback. Zo zetten online winkels in september 2023 minder om dan vorig jaar in die periode, blijkt uit cijfers van het CBS. Voor online ondernemers gloort er hoop. Vodafone Business opende onlangs in hartje Amsterdam een tijdelijke ‘Shared Shop’, waar consumenten via AR-technologie een fysieke winkelervaring in online shops beleefden.
Via het scannen van vloerstickers kregen klanten van de Shared Shop, die van 29 november tot en met 3 december geopend was aan de Utrechtsestraat 50, toegang tot een geheel nieuwe virtuele werkelijkheid. Met de aanwezige iPads konden ze al wandelend door de in huisstijl ingerichte online shops kennismaken met het merk en de producten en eventueel overgaan tot aankoop.
Voor het experiment werkte Vodafone Business samen met Studio Subtl, Moyee Coffee en Yummygums – drie bedrijven die zich inzetten voor een betere planeet en die missie ook willen overbrengen op de klant. De virtuele shop, die dankzij de veelzijdige technologie ook ruimte maakt voor het verhaal áchter een merk, is daar een ideaal concept voor. De shop werd geopend door Fleur van Beem, directeur strategie, insights en digitale transformatie bij VodafoneZiggo.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Complete shopbeleving
Met AR bieden online ondernemers de klant een complete shopbeleving, net zoals hij die in de fysieke winkel gewend is. “In coronatijd hebben we heel duidelijk geleerd dat het online leven niet zaligmakend is”, zegt trendwatcher tech en retail Lieke Lamb. “We willen échte dingen beleven in de fysieke wereld. Onze zintuigen willen geprikkeld worden, we snakken naar ontmoetingen.”
Tegelijkertijd betekent dat volgens Lamb niet dat de fysieke wereld online één op één vervangt. “Beide zijn steeds meer met elkaar vervlochten, juist doordat online steeds toegankelijker en diverser wordt.” De Shared Shop combineert met een blended winkelervaring het beste van twee werelden. “Het is geen vervanging van de online shop, maar een toevoeging. Hoe beter zintuigen in de toekomst digitaal geprikkeld kunnen worden, hoe meer blended ervaringen aan populariteit zullen winnen.”
Je verhaal vertellen
“Wij geloven heel erg in de Shared Shop”, zegt Jorn van het Hof, die met zijn duurzame modebedrijf Studio Subtl onderdeel was van het experiment. “Consumenten kunnen op deze manier onze producten leren kennen én het geeft ons de mogelijkheid om ons verhaal te vertellen.” Frank van Driel, co-owner en CMO van Yummygums, is het met hem eens. “De Shared Shop is een interessante variant op de klassieke retail. Het concept sluit heel goed aan op Yummygums, dat altijd een stukje vernieuwing probeert te brengen.”
Guido van Staveren van Dijk, oprichter van Moyee Coffee, is al net zo enthousiast. “De Shared Shop biedt een fantastische mogelijkheid om onze FairChain visie met zoveel mogelijk mensen te delen. Hopelijk kunnen we anderen op deze manier inspireren om gezamenlijk te werken aan een economie waarin iedereen wint.”
De toekomst voor online ondernemers
Volgens John van Vianen, Executive Director Zakelijke Markt bij Vodafone, is AR de toekomst voor online ondernemers die ook in de fysieke retailwereld hun stempel willen drukken en zo een groter publiek willen bereiken. Vodafone Business reikt ze daarbij een helpende hand. “Onze ambitie is duidelijk: al onze zakelijke klanten ondersteunen bij het ontdekken en volledig benutten van de voordelen die digitalisering te bieden heeft, met daarbij een grote rol voor veiligheid en betrouwbaarheid. De Shared Shop laat zien welke kansen er zijn voor ondernemers en hoe wij helpen die te benutten.”