Helikopters veroorzaken kopzorgen bij het ministerie van Defensie. Naast de problemen rond de NH90 lopen ook de kosten van de Chinook-transporthelikopters op.
Minister Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD) van Defensie schreef op Prinsjesdag aan de Tweede Kamer dat de vervanging en modernisering van de Chinook-toestellen duurder uitvalt dan gedacht.
Hoge offerte
Het gaat om de vervanging van 11 en modernisering van 6 Chinooks. Het Amerikaanse bedrijf Boeing heeft een offerte gestuurd die hoger is dan verwacht. Hennis zegt te zoeken naar oplossingen en alternatieven. Ze belooft begin volgend jaar met de resultaten te komen.
De tegenvaller rond de Chinook komt bovenop de problemen met de maritieme gevechtshelikopters NH90. Deze helikopters vertonen onder meer roestvorming en slijtage en Defensie weigert daarom de laatste zeven exemplaren af te nemen.
‘Vanwege het achterblijven van de NH90-capaciteit neemt Defensie voor de transporttaken extra Cougar-helikopters opnieuw in gebruik. Dit in aanvulling op de huidige acht Cougar-toestellen. Ook breidt Defensie de Chinook-capaciteit uit,’ schrijft Hennis in haar brief met de begroting. Maar het zijn juist deze Chinooks die nu duurder zijn dan gedacht.
NH90
Defensie tekende in 1992 samen met Duitsland, Frankrijk en Italië een contract om de NHI NH90 militaire helikopter door NHIndustries te laten ontwikkelen. Intussen heeft het ministerie twintig NH90’s besteld en zijn er dertien afgeleverd.
Onderzoek heeft circa honderd mankementen opgeleverd bij de helikopters. Nederland heeft in de ontwikkeling en aanschaf van de NH 90 – een Europees samenwerkingsproject – ruim 1,1 miljard euro gestoken.