Bedrijven die dreigen met schadeclaims vanwege zijn anti-islamacties, vormen de zwakke plek van Geert Wilders. Verstandig dat minister Timmermans in het belang van Nederlandse ondernemers een diplomaat naar Saudi-Arabië stuurt om de boel te sussen.
Eigenlijk was iedereen Geert Wilders’ bumpersticker al vergeten, maar vlak voor de Europese Verkiezingen speelt de kwestie toch weer op.
Enige maanden geleden presenteerde de PVV-leider het plakplaatje: de vlag van Saudi-Arabië met daarop een Arabische tekst. De islam is een leugen, de profeet een vlerk en de Koran giftig.
Meningsuiting
Weinig Nederlanders plakken zo’n sticker op hun voertuig. In dit land van godsdienstige tolerantie houden we het op ‘Baby aan boord’. Maar – terechte opmerking van PvdA-vicepremier Lodewijk Asscher – religieuze belediging valt onder de vrijheid van meningsuiting.
Toch stuurt PvdA-minister Frans Timmermans van Buitenlandse Zaken een diplomaat naar Riyad om de Saudi’s te sussen. Verstandig, want anders lopen Nederlandse bedrijven orders mis.
Iran
Hier in Nederland halen veel moslims de schouders op over de sticker, maar de Saudi’s moeten er wel op reageren. In het Midden-Oosten vechten zij met Iran om het regionale leiderschap.
De Iraniërs verwijten de Saudi’s dat de religieus-ideologische erfenis van Mohammed bij hen niet in goede handen is. Vandaar dat zo’n Wilderssticker door Riyad hoog wordt opgespeeld.
Dreigbrieven
Uit de verhalen van de insiders die de afgelopen weken de PVV hebben verlaten, is duidelijk geworden wat Wilders’ zwakke plek is. Hij vreest schadeclaims van het bedrijfsleven.
Aan de vooravond van de film Fitna ontving Wilders dreigbrieven van advocaten namens allerlei ondernemingen met belangrijke posities in het Midden-Oosten. Als hun zakelijke belangen werden geschaad, zouden ze hem juridisch aansprakelijk stellen. Wilders bond in. Hij liet de Koran niet zichtbaar verscheuren.
Balans
De sticker kan Wilders dus nog duur komen te staan, althans met dat dreigbeeld probeert Timmermans zijn grote vijand Wilders uit balans te brengen.
Hoe de kiezers erover denken, zal via de verkiezingsuitslag blijken. In elk geval past de ophef over de sticker in het ‘frame’ van Wilders.