De Nederlandse Spoorwegen hebben een boete opgelegd gekregen van 2,75 miljoen euro. Reizigers zijn niet tevreden genoeg over de dienstverlening van het bedrijf.
Dat schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld (PvdA) van Infrastructuur in een brief aan de Tweede Kamer.
Boete
De NS voldeed in 2011 niet aan alle afspraken over klanttevredenheid en kreeg daarom een voorlopige boete opgelegd. Omdat de situatie vorig jaar niet verbeterd is, moet de NS de 2,75 miljoen euro gaan overmaken.
Het vervoersbedrijf krijgt ook een voorlopige boete opgelegd voor 2012, eveneens van 2,75 miljoen euro. Deze wordt kwijtgescholden als de NS dit jaar voldoende presteert op klanttevredenheid.
ProRail
Reizigers vinden onder meer dat er te weinig treinen op tijd rijden en dat er te weinig zitplaatsen beschikbaar zijn in de spits. Op andere punten zoals de reisinformatie, doet de NS het wel goed, schrijft Mansveld.
Spoorbeheerder ProRail is wel alle afspraken nagekomen en krijgt dan ook geen boete opgelegd.