Het kabinet wil het contact van de overheid met burgers en bedrijven zoveel mogelijk digitaal laten verlopen. Op deze manier kan per jaar 300 tot 350 miljoen euro worden bespaard.
Dat meldt minister Ronald Plasterk (PvdA) van Binnenlandse Zaken zondag. Zijn VVD-collega Stef Blok (Rijsdienst) liet eerder deze week weten dat de Rijksdienst vanaf 2017 waar mogelijk digitaal moet werken.
Computer
Plasterk benadrukt dat niet alleen het Rijk maar ook provincies, waterschappen, gemeenten en overheidsdiensten uiterlijk in 2017 hun schriftelijke contacten digitaal moeten onderhouden.
Nederlanders die niet over een computer beschikken of daar niet mee weten om te gaan, moeten hulp kunnen inroepen op het gemeentehuis, in een buurtcentrum of in een bibliotheek. De telefoon en een balie blijven middelen om direct te communiceren met een ‘echt persoon’ van de overheid.
DigiD
Het Rijk, de gemeenten en de verschillende diensten gaan verder met het ontwikkelen van zwaarder beveiligde vormen van identificatie, als vervolg op het bestaande DigiD.
Overheidsdienst DigiD wordt nu al door burgers gebruikt om verschillende zaken te regelen. Het systeem heeft al diverse keren te kampen gehad met technische problemen. Vorige maand was er zelfs sprake van een cyberaanval.