Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA) gaat maandag met haar Belgische collega minister Jan-Pascal Labille overleggen over het Fyra-debacle. De Nederlandse Spoorwegen presenteren vrijdag aan de staatssecretaris een tijdelijke oplossing voor de hogesnelheidslijn.
Officieel moet Nederland nog een besluit nemen over de toekomst van de hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Brussel, maar het is al duidelijk dat ons land net als België niet langer met Fyra-treinen van de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda gaat rijden.
Schadeclaim
Intussen bereiden de Nederlandse Spoorwegen met experts de juridische afwikkeling van het Fyra-dossier voor. Fabrikant AnsaldoBreda liet donderdagmiddag in een persconferentie weten een schadeclaim in te dienen bij de Belgische spoorwegen. Als Nederland officieel besluit met de trein te stoppen, staat ook de NS een schadeclaim te wachten.
Volgens AnsaldoBreda plegen de Belgen contractbreuk door de stoppen met de Fyra, terwijl er volgens de Italiaanse bouwer niets mis is met de treinen. Volgens topman Maurizio Manfellotto is er alleen sprake van ‘kinderziektes’ en hebben de machinisten van de Nederlandse en Belgische treinen te hard door de sneeuw gereden. Daarnaast zouden de Nederlandse en Belgische spoorwegen verzuimd hebben onderhoud aan de treinen te plegen.
Intercity
De provincie Brabant en de steden Eindhoven, Tilburg en Breda hebben staatssecretaris Mansveld verzocht om als tijdelijk alternatief een intercity tussen Eindhoven en Brussel te laten rijden.