Reclame door de STER op internet moet aan banden worden gelegd. Net als bij radio en televisie moet het duidelijk worden tot hoever de publieke omroepen op internet mogen gaan met reclames.
Dat gaat D66 maandag voorstellen in het Tweede Kamerdebat over de mediabegroting, schrijft De Telegraaf. Die partij wil dat commerciële omroepen meer reclamegeld kunnen binnenhalen en daarbij zo min mogelijk last hebben van marktverstoringen door de publieke omroep.
Filmpjes
De publieke omroep ‘moet niet de randen opzoeken van wat kan’ met het verkopen van advertentieruimte voor websites, vindt D66-Kamerlid Kees Verhoeven. Hij vindt het een slecht idee dat de NOS weliswaar gratis filmpjes ter beschikking stelt, maar onder de voorwaarde dat daar STER-reclame bij zit. ‘Dat frustreert andere makers van internetvideonieuws.’
D66 was de partij die bij het Herfstakkoord de bezuinigingen op de publieke omroep halveerde tot 50 miljoen euro. Toch wil D66 niet dat de publieke omroep ook op internet de markt verstoort.
VVD
D66 is niet de enige partij die de rol van de publieke omroep op internet wil beperken. De VVD vindt dat de NOS zich moet richten op de radio- en televisiejournaals, en dat de website nos.nl niet hoeft te concurreren met andere nieuwswebsites.
De Tweede Kamer debatteert maandag van half vier tot ’s avonds laat over de wetgeving rondom de media.