Partijen lokken Turkse kiezers met poster in moedertaal

Verschillende partijen die in maart meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen proberen Turks sprekende kiezers te lokken door ze aan te spreken in hun moedertaal. Na de ophef hierover in 2010 kiezen de partijen opnieuw voor deze omstreden tactiek.

Website GeenStijl publiceerde maandag enkele campagneposters in het Turks. Het gaat hier niet om posters voor verkiezingen in Turkije maar om campagnemateriaal voor de gemeenteraadsverkiezingen in Nederland.

In vijf jaar geen Nederlands

Turken die in Nederland mogen stemmen, moeten minimaal vijf jaar in Nederland wonen. Die tijd lijkt ruim voldoende te zijn om de Nederlandse taal te leren.

Aangezien verkiezingsprogramma’s in het Nederlandse taal geschreven zijn, lijkt beheersing van het Nederlands ook essentieel om een gedegen afweging voor een partij te maken.

Taal geen kwaliteit

Maar dat weerhoudt de partijen PvdA en D66 er niet van om de Turkse kiezers in hun moedertaal aan te spreken. Zo wordt de PvdA-lijsttrekker in Rotterdam, Hamit Karakus, aan de man gebracht in het Turks. De Udense kandidaat Asli Bolat zegt op haar website ‘mensen niet te benaderen als ziek en hulpbehoevend, maar een beroep te doen op hun talenten/kwaliteiten en ze aan te sporen om die talenten te ontwikkelen en te gebruiken’.

De beheersing van het Nederlands lijkt in de ogen van Bolat niet tot deze ‘talenten/kwaliteiten’ gezien haar campagneposter in de Turkse taal.

D66

In Rotterdam baart D66 opzien door de nummer 2 van de gebiedscommissie Feyenoord, Fatih Elbay, openbaar in het Turks te promoten. Die strategie is opvallend aangezien D66 beheersing van het Nederland bij immigranten van groot belang acht.

Vier jaar geleden ontstond er ook ophef rond Turkse en Arabische campagneposters. Toen trokken de meeste partijen de posters terug.