Zoopla, de hoofdsponsor van de Britse voetbalclub West Bromwich Albion, wenst niet langer in verband te worden gebracht met een club waar spelers antisemitische handgebaren gebruiken om een doelpunt te bejubelen. De vastgoedvergelijkingssite zal het sponsorcontract à 3,6 miljoen euro aan het einde van het seizoen beëindigen.
Dat heeft Zoopla maandag bekendgemaakt, zo melden diverse Britse en Franse media.
Andere marketingactiviteiten
In een verklaring laat Zoopla weten: ‘We hebben de afgelopen weken onze positie overwogen naar aanleiding van de acties van aanvaller Nicolas Anelka tijdens de wedstrijd tegen West Ham tijdens Kerstmis en we hebben thans besloten om ons na dit seizoen op andere marketingactiviteiten te zullen richten.’
De sponsor eist ook dat de naam van Zoopla van het shirt van Anelka wordt gehaald indien de speler wordt opgesteld. De Britse voetbalbond doet naar verwachting dinsdag uitspraak in de zaak. De speler hangt een minimale schorsing van vijf wedstrijden boven het hoofd vanwege zijn antisemitische uitlating.
WBA wil niet op de zaak ingaan totdat er een uitspraak is. Tot die tijd stelt de club de aanvaller gewoon op. WBA, mede-eigendom van de Joodse zakenman Alex Chesterman, kreeg veel kritiek omdat het weinig actie onderneemt tegen het laakbare gedrag van Anelka.
Omgekeerde Hitlergroet
Anelka raakte in opspraak doordat hij zijn doelpunt tegen West Ham United vierde met de quenelle, een soort omgekeerde Hitlergroet.
Het gebaar werd bedacht door de Franse komiek Dieudonné M’Bala B’Bala die in zijn shows slachtoffers van de Holocaust beledigt. Volgens de komiek is de ophef op niets gebaseerd omdat zijn gebaar slechts een ‘anti-establishment-uiting’ zou zijn.