’30 km/u in de stad levert te veel gedoe op’

Foto: ANP/ANTON KAPPERS

De RAI Vereniging, belangenbehartiger van fabrikanten en importeurs van auto’s en motorfietsen, wil de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom terugbrengen naar 30 kilometer per uur.

Volgens de RAI Vereniging zou een verlaging van 50 kilometer per uur naar 30 kilometer per uur het aantal verkeersslachtoffers dat valt binnen de bebouwde kom drastisch terugdringen. Uit cijfers van de SWOV (het nationaal wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek) blijkt inderdaad dat verkeersdoden vooral op gemeentelijke wegen vallen met een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur.

‘Alleen bordje vervangen is onvoldoende’

Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen waarschuwt echter in het AD dat zo’n maatregel een averechts effect zou kunnen hebben. Want veel wegen nodigen teveel uit om 50 kilometer per uur op te rijden. Alleen een bordje vervangen helpt dan niet, stel Tertoolen. Hij voorziet dat asfalt vervangen moet worden door bestrating en drempels en bloembakken geplaatst moeten worden voordat dit plan daadwerkelijk effect gaat hebben. Bovendien zullen wegen verstopt raken als het plan wordt doorgevoerd.

De Fietsersbond is echter wel blij met het voorstel. Een botsing met 30 kilometer per uur is in veel gevallen wél na te vertellen terwijl een botsing met 50 km/u dat niet is, zo stelt de bond.

De politiek lijkt er voorlopig nog geen brood in te zien. Verantwoordelijk VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) wijst er in een eerste reactie via haar woordvoerder in het AD op dat gemeenten al zelf de mogelijkheid hebben om zones aan te wijzen waar niet harder dan 30 kilometer per uur gereden mag worden.

Goed plan? Praat mee!

Wij zijn benieuwd wat u van dit plan vindt. Moet de politiek hier werk van maken omdat er nog altijd veel dodelijke slachtoffers vallen bij ongelukken binnen de bebouwde kom? Of verwacht u dat dit plan niet gaat werken omdat er teveel voor veranderd moet worden in de stad en de kans op extra opstoppingen levensgroot is? Praat mee!

Geef uw mening onder dit artikel. U kunt alleen reageren als u abonnee bent.

Let op: door uw mening te geven, gaat u ermee akkoord dat de redactie van Elsevier Weekblad uw reactie kan uitlichten in de digitale rubriek Reacties op de stelling.